nieuws

Start-up Lemonade claimt marktaandeel van ruim 25%

Schade 1279

De Amerikaanse start-up Lemonade zegt in de eerste acht maanden van zijn bestaan al meer dan een kwart van alle nieuwe woonverzekeringen te hebben gesloten op de huurdersmarkt. Kanttekening: het betreft louter het marktaandeel in New York, een van de vier steden waar de verzekeraar actief is.

Start-up Lemonade claimt marktaandeel van ruim 25%

Lemonade is in september vorig jaar begonnen op basis van crowdfunding. “Forget everything you know about insurance. Instant everything. Killer prices. Big heart”, zo lokt de nieuwe verzekeraar vooral millennials. Lemonade stelt het verzekeringsmodel om te keren: “We behandelen de premie die je betaalt als jouw geld en niet als ons geld.” Verzekerden betalen een fee van 20%; wat na kosten en schade overblijft, gaat naar een goed doel. “Verzekerd in 90 seconden, uitkeringen in drie minuten”, is een andere slagzin. Volgens Lemonade komen verzekerden bij gevestigde verzekeraars als Geiko (21,5%) en State Farm (20,5%) vandaan. 78% van de klanten is tussen de 25 en 45 jaar oud.

Elke tien weken verdubbeling

Bij het marktaandeel van de nieuwkomer zijn wel wat kanttekeningen te maken: het betreft het aandeel onder New Yorkers met een huurwoning. Op het totaal van ruim 700.000 huurders met een woonverzekering boekte Lemonade in januari een aandeel van 1,6%. “Onder woningeigenaren ben je in de Verenigde Staten met een marktaandeel van 1,6% een top 10-verzekeraar.” In april was het aandeel op basis van gegevens van toezichthouders en Google gegroeid naar 4,2%, goed voor een top 5-notering. “En onder degenen die in 2017 voor het eerst een woonverzekering sluiten, is ons marktaandeel 27,6%.” Rekeninghoudend met een ruime foutmarge gaat Lemonade uit van een minimaal marktaandeel van 18%. Het aantal nieuwe verzekeringen verdubbelt volgens de start-up elke tien weken.
Eind mei had Lemonade de doelstelling voor eind 2017 (13.000 klanten) al overtroffen: de teller stond boven de 14.000.

Claimbehandeling in 3 seconden

Er zijn tot nu toe 117 claims behandeld; in totaal is ruim 143.000 dollar uitgekeerd. Ruim een kwart van de claims is volledig afgehandeld door kunstmatige intelligentie. Claimrobot Jim doet er gemiddeld 3 seconden over. “Jammer dat de banken voor het overmaken van het geld een paar dagen nodig hebben.” Lemonade biedt klanten nu ook de kans om geld op een debetcard te ontvangen. Het bedrijf is nu actief in New York, Chicago, Los Angeles en San Francisco. Binnenkort gaat Lemonade ook verzekeringen verkopen in staten als Arizona, Texas, Virginia en New Jersey.

Behalve groei staat ook een gezond businessmodel op de agenda: de acceptatienormen zijn de afgelopen maanden aangepast om met name het risico op grote schade in kustgebieden te verkleinen. “Daardoor hebben we meer aanvragen moeten afwijzen.” In het voorjaar werd soms geen enkele aanvraag geaccepteerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.