nieuws

Propper lokt Britten die vakantieziekte willen veinzen voor verzekeringsgeld

Schade 1006

Het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt Britse toeristen die naar Portugal gaan om na de vakantie geen frauduleuze claims voor maag- en darmklachten in te dienen. De Britse krant The Independent stelt dat het ministerie met de waarschuwing komt na een forse aanwas van de claims wegens ‘vakantieziekte’.

Propper lokt Britten die vakantieziekte willen veinzen voor verzekeringsgeld

Het ministerie van Buitenlands Zaken heeft de waarschuwing laten opnemen in een brochure voor toeristen die naar Portugal gaan, een zeer populaire vakantiebestemming voor Britten. Het aantal frauduleuze claims voor vakantieziekte is enorm toegenomen sinds een wet in Engeland de juridische kosten limiteert die kunnen worden geclaimd bij persoonlijk letsel. Die limiet geldt echter niet voor maag- en darmklachten die in het buitenland worden opgelopen.

No cure no pay basis

The Independent verhaalt over een hotelier op het Spaanse eiland Mallorca die het aantal claims wegens vakantieziekte tegen zijn hotel van 2015 op 2016 zag toenemen van 5 tot 350.
Volgens de krant zijn er veel bedrijven in Engeland opgekomen die van vakantie teruggekeerde toeristen aanmoedigen om op een no cure no pay basis in retrospectief een claim in te dienen voor ziekte tijdens de vakantie. Het bedrijf sickholiday.com adverteert bijvoorbeeld met de slogan ‘Als uw uitzicht de toiletpot was, klik dan op sickholiday.com.’ Als het bedrijf de claim voor de toerist wint, moet deze 25% van de compensatie afdragen. Daar staat tegenover dat de pseudozieke vakantieganger dan ook al zijn juridische kosten kan claimen bij de touroperator.

Nieuw soort propper

De fraude heeft inmiddels ook geleid tot een nieuw soort propper in vakantielanden als Spanje. In plaats dat je een discotheek wordt binnen gelokt, zijn er nu proppers die Britse toeristen overhalen om claims in te dienen tegen hun hotel. Sommige all-inclusive hotels zouden al hebben gedreigd om het eten uit hun arrangementen te schrappen. Dit omdat frauduleuze ziekteclaimers veelal beweren alleen in het all-inclusive hotel te hebben gegeten.

De Britse brancheorganisatie voor de reiswereld Abta gaat in ieder geval met Spaanse hoteliers om de tafel om te bepalen hoe ze het aantal frauduleuze claims omlaag kunnen krijgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.