nieuws

‘Getorn aan schadeprovisie dwingt intermediair na te denken over ander verdienmodel’

Schade 5711

Het provisiemodel bij schadeverzekering begint haarscheurtjes te vertonen. Sommige verzekeraars voerden al een provisieverlaging door, andere zeggen weliswaar dat ze nog geen plannen in die richting hebben, maar tussen de regels door valt te lezen dat lagere provisies niet van tafel zijn. Volgens branchekenners Jurjen Oosterbaan en Fred de Jong is de dreigende afkalving van het provisiemodel andermaal een signaal dat het intermediair beter kan kijken naar een verdienmodel dat niet van aanbieders afhankelijk is.

‘Getorn aan schadeprovisie dwingt intermediair na te denken over ander verdienmodel’

Auteur en onderzoeker Fred de Jong denkt niet dat provisie op schadeverzekeringen gaat verdwijnen. “Maar je moet je als intermediair wel afvragen of dit het beste verdienmodel is”, zegt hij in het nieuwste nummer van am:magazine, dat vandaag verschijnt. “Sommige verzekeraars hebben de provisie verlaagd en dat zal meer gaan gebeuren. De premies staan onder druk en technologische ontwikkelingen maken dat ze verder gaan dalen. Verzekeraars hebben andere belangen dan adviseurs, juist in de schademarkt. Daar zijn verzekeraars vaak de directe concurrent van het intermediair.”

De Jong reageert op recente provisieverlagingen bij Unigarant, ONVZ en Delta Lloyd. Andere verzekeraars laten weten op korte termijn geen concrete plannen te hebben om ook de beloning op schadeproducten te verlagen, zo blijkt uit een rondgang door am:magazine. Wel klinkt door dat de provisiepercentages op een kritische blik kunnen rekenen.

Ernstig nadenken

Jurjen Oosterbaan, directeur van bureau DFO, sluit zich daarom bij De Jong aan: financieel adviseurs moeten nadenken over verdienmodellen waarbij ze niet afhankelijk zijn van de aanbieder. “Het intermediair houdt geen rekening met een wijziging in de beloningsstructuur.” Oosterbaan leidt dat af uit recent onderzoek door DFO naar de waarde van assurantieportefeuilles. “De meerderheid van het intermediair gaf aan dat de waarde sterk zal dalen als er een maximumprovisie, een verbod of actieve provisietransparantie komt. Tegelijkertijd verwachten de meeste kantoren dat de waarde van hun schadeportefeuille de komende jaren gelijk zal blijven of zal stijgen. Ik heb er geen oordeel over, maar intermediairs moeten ernstig nadenken over wat ze gaan doen. Ze moeten een duidelijke keuze maken. Kijk naar autoverzekeringen: als zelfrijdende auto’s de weg op komen en verzekeringen vaker via de fabrikant lopen, verdwijnt een substantieel deel van de inkomsten.”

Alternatieven

Alternatieven zijn er massaal, zegt Oosterbaan. “Er is veel ruimte voor goede adviseurs, ook als je een ander beloningsmodel hebt.” Fred de Jong ziet provisiedifferentiatie als een optie. “Nu is er een gemiddeld percentage voor iedereen. Maar als duidelijk is wat je doet, kunnen verzekeraars daarin gaan variëren. Dat is te automatiseren. Kantoren die meer doen voor de klant, krijgen nu naar verhouding een te lage beloning en vice versa.”

De Jong denkt niet dat de huidige provisieverlagingen al tot veel problemen zullen leiden. Dat zal wel gebeuren, als verzekeraars op grote schaal de provisies op schade gaan verlagen. En dat ligt voor de hand, aldus De Jong. “Provisie is een van de onderdelen van de premieopbouw. Maatschappijen die volledig via het intermediair werken, zullen niet snel aan de provisieknop draaien. Maar verzekeraars die ook rechtstreeks verkopen, gaan het wel doen.”

Lees het hele verhaal over hoe getornd wordt aan schadeprovisie in nummer 32 van am:magazine. Het blad valt vandaag op de mat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.