nieuws

Directeur Turien & Co: Autoportefeuille kan nog zeker 7 jaar mee

Schade 1464

Is er nog toekomst voor de autoportefeuille? Na een somber verhaal over ontwikkelingen in de schademarkt in het algemeen en autoverzekeringen in het bijzonder, had Peter van Geijtenbeek maandagavond toch nog een optimistische boodschap voor de Haagse Assurantie Club. Ja, stelde de directeur van Turien & Co, die toekomst is er. Het duurt volgens hem nog 7 tot 12 jaar voordat er sprake is van “een existentieel vraagstuk op het gebied van autoverzekeringen”. Hij voegde er wel wat mitsen en maren aan toe: adviseurs moeten absoluut anticiperen op daling van de autoportefeuille.

Directeur Turien & Co: Autoportefeuille kan nog zeker 7 jaar mee

“Ik ga een somber verhaal vertellen over de verzekeringsbranche. En een nog somberder verhaal over autoverzekeringen”, zo trapte Peter van Geijtenbeek maandagavond in Wassenaar zijn lezing af voor een publiek van 50 adviseurs van de Haagse Assurantie Club. De titel van zijn voordracht, ‘Is er nog toekomst voor de autoportefeuille’, voorspelde ook al weinig goeds. “Maar ik heb ook een positief verhaal over uw toekomst”, stelde hij hen gerust.

Assurantieadviseur in landelijk gebied

Optimistisch was de algemeen directeur van Turien & Co niet over de daling van het premievolume. “Die ontwikkeling zet ook de komende jaren door.” Van grote invloed op de autoportefeuille van adviseurs is volgens Van Geijtenbeek de verstedelijking en de manier waarop millennials tegen mobiliteit aankijken. “Er is een verschuiving van bezit naar gebruik. De VN verwachten dat in 2050 96% van Nederlanders in steden woont. Auto’s zijn dan geen must meer. Mensen wonen in de stad, op loopafstand van alle faciliteiten en maken volop gebruik van de deeleconomie. Ben je assurantieadviseur in landelijk gebied, dan moet je nu goed nadenken hoe je omgaat met de terugloop van het voorzieningenniveau en het wegtrekken van mensen.”

Auto met verzekering uit fabriek

Tel daarbij op de ontwikkeling van nieuwe technologieën en de opkomst van autonoom rijdende auto’s, en het beeld wordt vrij somber, vertelde Van Geijtenbeek. Al schuilt in die zelfrijdende auto nog niet eens het grootste gevaar, verwacht hij. “De bereidheid om te betalen voor autonome auto’s is beperkt. Een groter gevaar is de auto-industrie die geëquipeerd raakt om de rol van verzekeraars en assurantieadviseurs over te nemen. Daar maken wij ons echt zorgen over. Straks lopen we het risico dat een auto al compleet met verzekering afgeleverd wordt.”

Inkoopfunctie in gevaar

Van Geijtenbeek reageerde in zijn lezing ook op de voorspelling van Baken Adviesgroep dat er maar ruimte is voor twee of drie autoverzekeraars. Hij is minder pessimistisch, al verwacht ook hij een kleiner speelveld. “Maar slechts twee verzekeraars zien we niet zo gauw gebeuren. In plaats van uit te stappen doen verzekeraars er beter aan eerst eens verstandig te gaan accepteren, niet meer ten koste van alles nieuwe klanten aan te nemen, en eventueel genoegen te nemen met minder business.”

Specialisatie van verzekeraars ziet Van Geijtenbeek als risico voor de adviseur. “Dan komt je inkoopfunctie in gevaar. Je zult moeten zoeken naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Investeer in aanvullende dienstverlening en zorg dat je minder afhankelijk bent van polissen.”

Mitsen en maren

Pas aan het eind van de avond had Van Geijtenbeek toch nog goed nieuws. In kapitalen projecteerde hij ‘JA’ op de wand. Het was zijn antwoord op de vraag of er nog toekomst is voor de autoportefeuille. Ondanks de dalende trend, is de bestaansvraag voor de autoportefeuille nog niet aan de orde. “Het duurt nog 7 tot 12 jaar voordat er sprake is van “een existentieel vraagstuk op het gebied van autoverzekeringen”, verwacht hij.

Hij had wel een rijtje ‘mitsen en maren’: adviseurs moeten zich aanpassen aan de geschetste maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. “Zoek specifieke segmenten, maar accepteer ook dat een groot deel van je klanten tevreden is met standaardproducten en pas daar je businessmodel op aan. Richt je bovendien op de klantgroep die advies waardeert en ga daarbij niet mee in de race to the bottom.”

Oerwoud van regelingen

Bovenal, speel in op de adviesbehoefte, hield Van Geijtenbeek zijn publiek voor. Zoek daarom ook zeker ook naar alternatieven om de daling in de autoportefeuille op te vangen, bijvoorbeeld in cybercrimeverzekeringen. En een laatste opsteker: “De klant heeft uw advies meer dan nodig. De samenleving vergrijst razendsnel en er wordt veel gescheiden. Dan komt er veel op je af. Jullie kunnen klanten helpen door het oerwoud van financiële regelingen en toeslagen hun weg te vinden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.