nieuws

Chatbot van RISK sluit autoverzekeringen af via Facebook Messenger

Schade 4782

Volmachtbedrijf en serviceprovider RISK biedt consumenten vanaf vandaag de mogelijkheid een autoverzekering af te sluiten via Facebook Messenger. Een chatbot leidt je van begin tot eind – zonder inmenging van een medewerker – door het proces. Komende maanden wil RISK ook andere verzekeringen aan de chatbot toevertrouwen.

Chatbot van RISK sluit autoverzekeringen af via Facebook Messenger

De chatbot van RISK is vandaag live gegaan op Sluiteenverzekering.nl. Wie daar de chat start, wordt direct doorgeleid naar Facebook Messenger. Volgens Jochem Davids van RISK Ventures kunnen consumenten via de chat in anderhalve minuut een autoverzekering afsluiten. De chatbot vergelijkt meer dan 20 verzekeringen en toont vervolgens een top 3. De bot – die Renee heet – geeft geen advies; verzekeringen kunnen alleen op basis van execution only worden afgesloten.

Efficiënt gesprek

“Omdat je inlogt met Facebook kan het chatgesprek heel efficiënt te verlopen. Sommige gegevens zoals je naam en geboortedatum weet de bot namelijk al”, aldus Davids. “Hij hoeft dan alleen een controlevraag te stellen. Dus in plaats van dat hij verzoekt je postcode in te typen, vraagt hij of de door hem gevonden postcode juist is.”

Andere verzekeringen volgen

Aan het vergelijken en afsluiten van de verzekering komt geen mensenhand meer te pas, zegt Davids. Tenzij de bot opmerkt dat een aanvrager voorkomt in een database met verzekerden met een fraudeverleden. Op dat moment neemt een medewerker de aanvraag over.

RISK wil komende maanden ook andere verzekeringen aan de chatbot toevoegen. “Als je autoverzekeringen kunt automatiseren, kun je alles”, stelt Davids. Autoverzekeringen hebben relatief veel variabelen nodig, zoals leeftijd, type auto en het aantal kilometers dat je per jaar rijdt.

Plagen

Dat eerst alleen autoverzekeringen in de portefeuille van de chatbot zitten, is om de robo-verzekeraar eerst goed op te leiden. De chatbot heeft een zelflerend vermogen en wordt als het goed is slimmer met elk gesprek dat hij voert. Davids daagt gebruikers uit de bot vooral ook te plagen. “Hij is nu al zo slim dat als je om een pot pindakaas vraagt in plaats van een autoverzekering, dat hij zegt dat je misschien beter een supermarkt kunt zoeken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.