nieuws

Zorgverzekeringskaart weinig gelezen, maar wel gewaardeerd

Schade 407

Verzekerden zijn blij met de zorgverzekeringskaart, concludeert Zorgverzekeraars Nederland uit onderzoek dat door Kantar onder ruim 1.300 Nederlanders is verricht. Ze geven het informatiemiddel gemiddeld een 7,1. De kaart is eind vorig jaar geïntroduceerd en hoofdzakelijk digitaal verstrekt bij alle basisverzekeringen. Het aantal werkelijke gebruikers van de kaart is echter klein.

Zorgverzekeringskaart weinig gelezen, maar wel gewaardeerd

Wie de kaart heeft gelezen, is positief: een op de drie verzekerden geeft een acht of hoger, 3% geeft de kaart een onvoldoende. “Een ruime meerderheid van de verzekerden wil de kaart dit jaar weer gebruiken bij het afsluiten van een zorgverzekering en raadt familie en vrienden aan dit ook te doen.”

Gebruik minimaal

Maar het aantal verzekerden dat de kaart daadwerkelijk heeft gelezen, is klein. Van de onderzochte groep heeft 35% overwogen over te stappen van zorgverzekeraar. Kantar schat dat tussen de 4,6% en 6,4% van de Nederlanders bekend is met de verzekeringskaart voor de basispolis. “Tussen de 0,6% en 2,4% heeft de zorgverzekeringskaart basisverzekering gebruikt.” De kaart is vooral in beeld gekomen via de site van de zorgverzekeraar of via een vergelijkingssite. Bijna de helft (47%) van de mensen die er bekend mee zijn, heeft hem gebruikt. Wie hem niet heeft gebruikt, had zijn keuze al gemaakt (56%) of vond dat er geen nieuwe informatie op stond (32%).

Meer kennis

Wie bekend is met de verzekeringskaart, heeft over het algemeen meer kennis over de werking van bijvoorbeeld natura- en restitutiepolissen, aldus Kantar. De kaart wordt overzichtelijk en duidelijk gevonden, maar de betrouwbaarheid kan beter: 64% zegt de informatie op de kaart betrouwbaar te vinden. 95% zegt dat de verzekeringskaart heeft geholpen, vooral in de algemene kennis over basispolissen (53%) en keuzevrijheid van de diverse polisvormen (38%).

Zorgverzekeraars gaan de kaart verder ontwikkelen, zegt ZN. “Zo onderzoeken de zorgverzekeraars of ze meer informatie aan de kaart kunnen toevoegen, bijvoorbeeld over aanvullende verzekeringen. Ook willen de zorgverzekeraars de kaart nadrukkelijk integreren in hun dagelijkse dienstverlening aan verzekerden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.