nieuws

‘Verkeersveiligheid moet nationale prioriteit worden’

Schade 664

Meer aanrijdingen, meer ernstig gewonden en voor het eerst ook meer dodelijke verkeersslachtoffers dan een jaar eerder. Het Verbond van Verzekeraars roept daarom samen met 31 andere organisaties de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet op om van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken. In Den Haag bieden ze vandaag het Verkeersveiligheidsmanifest aan.

‘Verkeersveiligheid moet nationale prioriteit worden’

Nederland dreigt de internationale koppositie als verkeersveilig land kwijt te raken. Volgens het Verbond van Verzekeraars zakken we uit de top 3 weg naar een 9de plaats. Zorgelijk noemen het Verbond en 31 ondertekenaars van het  – waaronder Aon en TVM, en de ANWB  en de Fietsersbond – het stijgend aantal verkeersslachtoffers. In 2015 vielen er 621 doden in het verkeer, 9% meer dan in 2013 en 2014. Ook raakten meer mensen ernstig gewond en groeide het aantal aanrijdingen in 2015 fors.

“De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen bedragen inmiddels ruim 14 miljard euro per jaar”, aldus het manifest. Richard Weurding van het Verbond biedt het vanochtend samen met onder andere de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid aan aan de woordvoerders verkeer en veiligheid van de nieuwe Tweede Kamer.

Prioriteit in regeerakkoord

Tijd voor actie, vinden de ondertekenaars. “Wij vragen het nieuwe kabinet om, samen met ons, de verkeersveiligheid te verbeteren. Stap één daarin is verkeersveiligheid te benoemen als prioriteit in het regeerakkoord voor de komende vier jaar”, schrijven ze. En: “Alleen een combinatie van degelijke infrastructuur, veilige voertuigen en goed gedrag helpt het aantal doden, gewonden en schadegevallen terug te dringen. Beter benutten van kennis en innovatie zijn nodig, evenals effectievere handhaving en betere registratie en monitoring. Overheid en organisaties moeten beter samenwerken.”

Andere weginrichting en strengere handhaving

In het manifest pleiten de organisaties onder andere voor een andere weginrichting, veiliger fietspaden en slimmere voertuigen noodremsystemen en intelligente snelheidsassistenten. Daarnaast pleiten de ondertekenaars voor strengere handhaving. “Te veel drinken en te hard rijden zorgen respectievelijk voor ongeveer 20 en 30 van de ongevallen. Daarbovenop komt nog een groeiend probleem: afleiding door gebruik van de smartphone. De coalitie roept het nieuwe kabinet op te onderzoeken welke middelen effectief zijn om deze problemen te bestrijden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.