nieuws

Total loss maar steeds vaker toch weer op de weg

Schade 2710

Auto’s die economisch gezien total loss zijn, keren door de prijsdruk in schadeherstelland steeds vaker weer terug op de snelweg. Dit stelt Peter Brussel, voorzitter van Focwa Schadeherstel, in een reactie op berichtgeving dat schadesturing nog altijd toeneemt. Hij waarschuwt dat de prijsdruk in de herstelsector niet moet leiden tot onveilige situaties.

Total loss maar steeds vaker toch weer op de weg

Gisteren kwam vergelijkingssite hoyhoy met onderzoekscijfers naar buiten waaruit blijkt dat de mate van schadesturing nog altijd toeneemt. Automobilisten met schade worden daarbij op grond van hun polisvoorwaarden door hun verzekeraar gestuurd naar een herstelbedrijf waarmee de maatschappij samenwerkt. Kiest de verzekerde voor een ander herstelbedrijf, dan moet hij veelal een hoger eigen risico betalen.

Polisvoorwaarden

Focwa, de brancheorganisatie voor schadeherstel, bevestigt deze trend waarbij verzekeraars schadesturing gebruiken als één van de middelen om de markt van de autoverzekeringen rendabel houden. “Uit gesprekken met onze leden merken we op dat steeds meer klanten bij hen aankloppen, die zich niet of nauwelijks bewust zijn van de polisvoorwaarden  van deze verzekeringen. Deze verzekeringen met een lage premie en/of een laag eigen risico bevatten vaak sterk beperkende voorwaarden voor de consument.”

Tariefdruk

Al eerder vroeg Focwa aandacht voor de tariefdruk bij de leden die door de schadesturing ontstaat en de mogelijke gevolgen voor de kwaliteit van reparaties. Voorzitter Peter Brussel: “De afgelopen weken voerden we gesprekken met verzekeraars. Zij zien ook dat de prijsbodem is bereikt bij onze leden en dat er ook op andere manieren moet gezocht worden naar alternatieve manieren om de verzekering betaalbaar te houden voor de consumenten. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van het herstel wel gegarandeerd blijven. Uit de gesprekken die we voeren komt trouwens steeds vaker naar boven dat auto’s die economisch total loss zijn, toch weer gewoon in het normale verkeer terecht komen. Bij het herstel van deze wagens moet er ook gekeken worden naar een gegarandeerde veiligheid. Dat is een uitdaging die we graag samen oppakken.”

Klant aan het stuur

In een reactie op de cijfers van hoyhoy stelt woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars dat de klant aan het stuur zit. “Hij/zij kiest de polis die hij/zij wil, en bij goedkopere varianten heb je een andere dekking dan bij duurdere varianten. Verzekeraars bieden een zeer gevarieerd aanbod tegen – zeker als je kijkt binnen de EU – scherpe tarieven. Dat is alleen maar gunstig voor de klant, er valt te kiezen.”
Schadeherstel is volgens hem een kwestie van vraag en aanbod. “Je kunt het verzekeraars niet kwalijk nemen dat ze (grote) contracten afsluiten met ketens, die zelf verantwoordelijk zijn voor de prijs die ze daarvoor vragen. Zo werkt dat in een vrije markt…” Om daar naderhand nog aan toe te voegen:  “Verzekeraars selecteren herstellers uiteraard niet alleen op prijs, maar voornamelijk op kwaliteit. En vanuit betrouwbaarheid: fraude komt in de gestuurde schadestroom veel minder voor.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.