nieuws

‘On demand-verzekeren is puur psychologisch voordeel’

Schade 1068

Volgens bedenker Scott Walchek van de ‘on demand’-verzekeringsapp Trōv kunnen schadeverzekeraars veel betere risico-inschattingen maken als ze beter weten wat consumenten bezitten. “Dat zou de markt ontwrichten.” Hij zegt dat het aan- en uitzetten van een verzekering in de praktijk weinig wordt toegepast. “Het is puur psychologisch.”

‘On demand-verzekeren is puur psychologisch voordeel’

Trōv is een app waarmee gebruikers de verzekering voor specifieke spullen naar wens ‘aan’ en ‘uit’ kunnen zetten. Het doel is om consumenten alleen dat te laten verzekeren wat ze echt belangrijk vinden in periodes dat ze dat belangrijk vinden. Via een foto van de aankoopbon of de artikelcode van producten kunnen gebruikers een persoonlijke digitale kluis inrichten voor hun bezittingen. Desgewenst kunnen ze geselecteerde items verzekeren. Claims worden geautomatiseerd afgehandeld. VODW interviewde oprichter Scott Walchek, die in het verleden meerdere succesvolle ICT-bedrijven heeft opgezet.

Latente waarde

Het idee voor Trōv – nu actief in Australië en het Verenigd Koninkrijk – kwam niet voort uit de wens een verzekeraar op te zetten: “Op enig moment realiseerde ik me dat er een enorme latente waarde zit in de informatie die gerelateerd is aan de spullen die mensen bezitten. Wij willen deze informatie daadwerkelijk omzetten in waarde voor consumenten. Dat kan gaan om het up-to-date houden van informatie tot bijvoorbeeld een verzekering voor bepaalde bezittingen. We zijn een technologiebedrijf, geen verzekeraar en nieuw in het speelveld van verzekeren. Daarom heb ik onze eerste ideeën en achterliggende aannames getest bij diverse bestuurders van grote schadeverzekeraars zoals AIG en ACE.”

Verzekerde en daadwerkelijke waarde

Walcheck concludeerde dat de verhouding tussen de verzekerde en de daadwerkelijke waarde de belangrijkste
succesfactor is voor een verzekeraar. “Hoe beter de ratio, des te beter het resultaat onder aan de streep.” Maar hij vond het wel opmerkelijk dat verzekeraars niet weten wat consumenten bezitten en wat de exacte waarde van die spullen is. “Wat als ze dat wél zouden weten? Dat zou de markt ontwrichten, kennis van de daadwerkelijke waarde van wat consumenten bezitten zou leiden tot veel betere risico-inschattingen.”

Weinig aan en uit

Driekwart van de gebruikers van Trōv is tussen de 18 en 24 jaar. Volgens Walchek komt dat doordat hij inspeelt op vier belangrijke trends: ‘on-demand’, geen langdurige contracten, zelf kiezen wat je beschermt en alles via de smartphone kunnen afhandelen. Overigens geeft hij aan dat maar weinig verzekeringen aan en uit worden gezet: meer dan 60% maakt van die optie geen gebruik. “Het is een puur psychologisch voordeel; als ze het willen, kan het.” Vooral sportspullen worden afwisselend wel en niet verzekerd.

De app heeft een NPS-score van +49, aldus Walcheck. Hij stelt dat Trōv voor een aanzienlijk aantal kostbaarheden geen passende verzekeringsofferte kan maken. Wel is het aantal gebruikers sterk gegroeid toen aan de app een web-interface is toegevoegd. “En we trekken een betere ‘kwaliteit’ klanten aan.”

White label

Trōv gaat binnenkort van start in Japan, Duitsland en Canada. Verder wil Walchek de app ook als white label-oplossing aanbieden aan financiële dienstverleners. “Bijvoorbeeld in relatie tot connected cars en homes.” Een derde stap is het aanbieden van de technologie als onderdeel van andere applicaties. “Dit zou Trōv nog meer onderdeel maken van de context waarin consumenten beslissen welke risico’s zij wel en niet bereid zijn te nemen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.