nieuws

Nieuw algoritme helpt Aegon frauduleuze claims van terechte te onderscheiden

Schade 2679

Aegon heeft een nieuw algoritme ontwikkeld waarmee de verzekeraar zegt snel verdachte en frauduleuze claims te kunnen identificeren. De tool is al uitvoerig getest en zorgt er volgens Aegon voor dat terechte claims sneller uitbetaald kunnen worden.

Nieuw algoritme helpt Aegon frauduleuze claims van terechte te onderscheiden

Het algoritme kijkt niet naar individuele klanten maar spoort ‘vreemd gedrag’ op binnen alle claims die bij de verzekeraar binnenkomen. Onder vreemd gedrag verstaat Aegon onder andere ingediende claims die eerder afgewezen zijn, claims die direct volgen op een afgesloten polis en claims op adressen die niet bestaan. Het algoritme kent elke claim een score van 0 tot 100 toe op een zogenaamde ‘anomaly index’. De claims die daarop hoog scoren, worden door de claimafhandelaars nog eens extra onder de loep genomen.

Win-winsituatie

“De informatie die dit fraudedetectiesysteem boven water haalt, helpt ons prioriteiten aangeven in ons werk”, licht Olaf van Haver toe. Hij is bij Aegon data-analist en betrokken bij de ontwikkeling van het algoritme. “Het algoritme geeft ons dagelijks feedback welke zaken nader onderzocht moeten worden”, zegt Van Haver. Hij spreekt van een win-winsituatie voor de verzekeraar en de klanten. “Terechte claims kunnen we sneller uitbetalen en we lijden minder schade door fraude.”

Vreemde claim niet altijd frauduleus

Van Haver benadrukt dat mensen nodig blijven om te bepalen of verdachte claims met opzet verkeerd (en dus frauduleus) zijn of dat ze het gevolg zijn van een vergissing van de indiener. “Sommige claims lijken voor het algoritme vreemd. Maar na overleg met de klant en onderzoek naar bewijsstukken, kan blijken dat een claim helemaal niet met opzet frauduleus is”, aldus Van Haver.

Na testen in Nederland wil Aegon het nieuwe algoritme nu ook in andere landen gaan gebruiken. De tool is overigens niet af. Data-analisten sleutelen voortdurend aan het algoritme om het slimmer te maken, zegt Van Haver. Bovendien zoekt de verzekeraar naar nieuwe bronnen van data die het bedrijf kunnen helpen de juistheid van een claim te bepalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.