nieuws

Leo de Boer: ‘Markt autoverzekeringen is bloedzorgelijk’

Schade 1353

“We maken als markt een half miljard euro verlies op autoverzekeringen. En dat bedrag neemt toe. Dat is bloedzorgelijk. Dat kan zo echt niet doorgaan. Want dan bestaat volmacht straks ook niet meer.” Dat zei Leo de Boer, directeur Verbond van Verzekeraars, gisteren tijdens de marktdag die het Verbond samen met de NVGA organiseerde.

Leo de Boer: ‘Markt autoverzekeringen is bloedzorgelijk’

NVGA-voorzitter Ron Gardenier was het met hem eens “De risicopremie moet omhoog. We moeten ons niet gek laten maken door vergelijkingssites, want we drijven elkaar naar het putje.” Leo de Boer introduceerde in dat kader het woord profijtionaliseren, die term mag het volmachtkanaal van hem best in de mond nemen.

Onterecht toegeschreven kosten

In een paneldiscussie kwamen volmachtbedrijven en verzekeraars elkaar stevig tegen. Een van de stellingen werd geponeerd door Patrick Heuts van Heuts Assuradeuren en luidde: “Verzekeraars moeten transparanter zijn over hun rendementen en kostenload in de provinciale tekening zodat bepaalde algemene kosten niet onterecht aan het volmachtkanaal worden toegeschreven.” Adéle Jeuken zei namens ASR: “Het gaat om fair play. We proberen de kosten daar te leggen waar ze horen. Dat doen we met open vizier. ” Heuts antwoordde: “Ik wil niemand van oneerlijkheid betichten maar ik zou de risicopremie en de kostendeling wel uitgesplitst willen zien.” Robbert-Jan de Graaff van Nationale-Nederlanden zei daarop: “Er zit ook een kwestie van vertrouwen in. NN is een beursgenoteerd bedrijf, ik kan niet helemaal met de billen bloot.” Ook zei hij: “We zijn als verzekeraars op dit vlak echt geen grote boeven hoor.”

Uniforme maatregelen volgen

Een andere stelling ging zo: “De gevolmachtigde dient zelf eventuele maatregelen ter bevordering van het rendement te bepalen in plaats van uniforme maatregelen van de volmachtgever te moeten volgen.” De stelling kwam van Angelique Ruijgrok van Woongarant Volmacht. Ze zei: “Je weet zelf het beste hoe het DNA van je portefeuille in elkaar zit. Moet je dan niet ook zelf aan het stuur zitten als er bijvoorbeeld een generieke premieverhoging dreigt?” De Graaff antwoordde: “Het is prettig als een gevolmachtigde zelf actief stuurt, dan zal er ook minder snel een generieke maatregel worden opgelegd. Maar ik wil daarbij aantekenen dat er wel volume moet zijn in de portefeuille, anders valt er weinig te sturen.” Adéle Jeuken zei: “Laat ook aan ons zien wat u als gevolmachtigde op dat terrein doet.” Ze zag wel een dilemma in het niet generiek doorvoeren van maatregelen. “De schades verlangen wel dat je portefeuillebreed te werk gaat. Acht ton letselschade is niet denkbeeldig. Die haal je ook niet uit die topportefeuille.”

Overname Delta Lloyd

Robbert-Jan de Graaff, directeur commercie Zakelijk Schade en Volmachten van NN greep de gelegenheid aan om wat te vertellen over de overname van Delta Lloyd door Nationale-Nederlanden. “Wij zijn één bedrijf sinds afgelopen donderdag. Ik krijg er veel vragen over. Het is allemaal nog heel pril. Op korte termijn betekent het niets voor u. Op de langere termijn zetten we een heel sterk en aantrekkelijk bedrijf neer. We houden het volmachtkanaal gedurende dat proces graag aangehaakt.” Hij drukte de aanwezigen op het hart: “Ga niet anticiperen op de keuzes die u denkt dat we gaan maken, we weten het zelf nog niet.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.