nieuws

am:innosurance (1): ‘De nieuwe tijd komt er aan, verzekeraars moeten nu instappen’

Schade 3476

“Als verzekeraars zich niet nu al voorbereiden op het gebruik van ‘artificial intelligence’, zullen ze de plank volledig misslaan”, zo zegt professor Maarten Steinbuch. Steinbuch is universiteitshoogleraar aan de TU Eindhoven en leidt de Control Systems Technology groep binnen de faculteit Mechanical Engineering. Steinbuch is een van de sprekers op am:innosurance op 27 juni in Groenekan. Dit jaar is het thema ‘smarter and faster’.

am:innosurance (1): ‘De nieuwe tijd komt er aan, verzekeraars moeten nu instappen’

Steinbuch, expert op het gebied van het modelleren, ontwerpen en beheersen van beweging-systemen (denk aan robotica en automotive), voorspelt heel wat veranderingen de komende tientallen jaren. Hij noemt het ‘de nieuwe tijd’. Volgens de hoogleraar rijden we over een jaar of dertig allemaal in een software-gestuurde auto. “De belangrijkste doelstelling bij deze ontwikkeling is dat we de 1,4 miljoen mensen die per jaar wereldwijd door verkeersongelukken om het leven komen met 90% verminderen. We zien al dat bepaalde automerken hier op inspelen. Een van de grotere automerken adverteert nu met ‘in de toekomst nooit meer ongelukken’.”

De nieuwe tijd

“Voor de verzekeraars die inspelen op deze industrie betekent dit dat zij straks met een heel ander businessmodel zullen gaan werken”, vervolgt Steinbuch. “In ‘de nieuwe tijd’, en daarmee bedoel ik de tijd waarin we veel processen van artificial intelligence implementeren, zoals de software in auto’s, betekent dit dat er opnieuw zal moeten worden gekeken waar en bij wie het risico zal liggen. Door de toename van technologische hulpmiddelen in voertuigen neemt de kans op ongevallen af. Bij het inparkeren worden bestuurders gewaarschuwd voor obstakels en bij het inhalen voor passerende voertuigen. Daarmee worden botsingen voorkomen. Dit is een trend die al enige tijd zichtbaar is. Voor verzekeraars, en ook consumenten, is de afname van de kans op schade goed nieuws. Daarmee rijst ook de vraag of het afsluiten van een autoverzekering nog wel nodig is.”

Het blinde gat

De grootste uitdaging voor verzekeraars ligt volgens Steinbuch in de categorisatie en beschrijving van ‘fouten’. “Verzekeraars zullen heel nieuwe categorieën van ‘fouten’ moeten beschrijven. We gaan van menselijk falen naar risico’s van falen binnen software en mechanica. Daarom zijn de premies ook omhoog gegaan, de schade die ontstaat door de steeds verder gevorderde software en elektronica is vaak erg duur en op dit moment verliezen verzekeraars hier veel geld op.”

Steinbuch is van mening dat verzekeraars in ‘het blinde gat’ moeten stappen. “Je moet je indekken tegen risico. Software is nooit feilloos. Verzekeraars moeten in dat gat stappen en dat risico op zich nemen. Ik voorzie dat we over dertig jaar, wanneer we met ons allen ontdekken dat het aantal dodelijk ongevallen drastisch is afgenomen, niet meer toe zullen staan dat we nog in auto’s zonder enige technologische hulpmiddelen rijden.”

Positie van de adviseur heroverwegen

Steinbuch is niet de eerste die zal beweren dat heel wat advieswerk straks door robots kan worden overgenomen. Vooral het ‘repetitieve werk’, waarmee hij de veelvoorkomende vragen en processen bedoelt, leent zich voor vervanging door robots. “Dat is echt een kans voor de markt. Het zal leiden tot meer efficiency, maar het forceert de markt tegelijkertijd om de positie van de adviseur te heroverwegen.” Niet alles zal kunnen worden overgenomen door ‘slimme software’, volgens Steinbuch. “Er zijn altijd nieuwe cases, nieuwe processen en daar hebben we weer het menselijk inschattingsvermogen voor nodig.”

Steinbuch en/of de andere sprekers ontmoeten? Klik hier om deel te nemen aan am:innosurance.

Meer am:innosurance
Lees ook de interviews met Patrick van der Pijl, auteur van de wereldwijde bestseller Business Model Generation, en Kokke van der Werf van het innovatielab van NN

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.