nieuws

Whitepaper: coassurantiemarkt mag digitale innovaties niet onderschatten

Schade 1310

Beursmakelaars en -verzekeraars moeten zich actief oriënteren op technologische ontwikkelingen zoals blockchaintechnologie, big data, smart industry en cyberverzekeringen. Ze kunnen het zich niet permitteren deze innovaties te onderschatten. Dat stellen Baken Adviesgroep en onafhankelijk onderzoeker Fred de Jong in een whitepaper over digitale innovatie in de coassurantiemarkt.

Whitepaper: coassurantiemarkt mag digitale innovaties niet onderschatten

Baken Adviesgroep en Fred de Jong onderscheiden vier kerntrends die de coassurantiemarkt, waarop meerdere verzekeraars gezamenlijk een zeer groot of complex risico verzekeren, komende jaren wel eens zouden kunnen opschudden. Dat zijn blockchaintechnologie, de rol van big data, de opkomst van Internet of Things in de industrie en de groei van het aantal cyberverzekeringen. Die eerste twee zullen de werkwijze van beursmakelaars veranderen, de twee laatste ontwikkelingen zijn van invloed op de risico’s van zakelijke klanten.

Significante misstap

De Jong en Baken noemen het een “significante misstap” als herverzekeraars niet meedenken over blockchaintechnologie, een systeem waarin geen centrale autoriteit meer nodig is om de decentrale informatie van de afzonderlijke leden te beheren en te controleren. De schrijvers zien veel potentie voor de coassurantiemarkt op het gebied van transparantie, vertrouwen en efficiëntie.

“De coassurantiemarkt wordt gekenmerkt door contracten tussen meerdere partijen die verschillende aandelen en belangen hebben. Blockchain biedt een transparante en veilige technologische uitkomst voor precies dit soort situaties”, aldus de whitepaper.

Zakendoen zonder makelaar

Big data beïnvloedt op een andere manier de coassurantiemarkt. Als het met geavanceerde analysemethoden gebaseerd op kunstmatige intelligentie lukt grote hoeveelheden data te vertalen naar toepasbare informatie, biedt dit een veel beter inzicht in risico’s. Dit opent volgens De Jong en Baken de deur voor verdere toename van direct writing. “Als nieuwe toepassingen de informatie- en kenniskloof tussen verzekeraar en klant weten te overbruggen, zijn zakelijke klanten mogelijk eerder bereid om zonder makelaar met de verzekeraar zaken te doen.”

Van risicomanagement naar risicopreventie

De opkomst van Internet of Things (IoT) in de industrie – apparatuur en werkomgeving voorzien van online sensoren – gaat volgens de auteurs van de whitepaper het zakelijk risicoprofiel en daarmee de risicotaxatie van de beursmakelaar beïnvloeden. “Smart Factories lopen structureel minder risico door slimme proces- en werkvloer controle.” Op de lange termijn betekent dit wellicht een verschuiving van risicomanagement naar risicopreventie, zo voorspellen de auteurs.

Over cyberverzekeringen, ten slotte, schrijven De Jong en Baken Adviesgroep dat dit een van de grootste groeimarkten in de verzekeringswereld is. Het aantal cyberpolissen dat via de beurs wordt gesloten, gaat de komende jaren stijgen en zal van cyber een significant beurssegment maken, voorspellen ze.

Aandacht en vertrouwen

Betekenen deze technologische ontwikkelingen dat aandacht en vertrouwen het in de coassurantiemarkt gaan verliezen van digitalisering? “Het verzekeren van grote of complexe risico’s is grotendeels een zaak van vertrouwen. […] Om dat vertrouwen te waarborgen is inlevingsvermogen, passie en empathie nodig, eigenschappen die voor digitale machines en robots (nog) niet zijn te evenaren.”

“Maar”, waarschuwen De Jong en Baken Adviesgroep, “dat betekent niet dat beursmakelaars zich kunnen veroorloven om de ontwikkelingen rond InsurTech en digitale innovaties te onderschatten. De beursmakelaar van de toekomst is in staat om een ideale mix van kennis, efficiency, vertrouwen en persoonlijke aandacht aan te bieden aan zijn klanten.”

Het complete whitepaper is gratis op te vragen via Daniël Koudijs van Baken Adviesgroep (dkoudijs@bakenadviesgroep.nl) of Fred de Jong (fred@freddejong.eu).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.