nieuws

Verzekeraars klagen over dubbele pet Consumentenbond

Schade 5776

Verzekeraars betalen jaarlijks voor miljoenen provisies aan de Consumentenbond. Tegelijk is dezelfde vereniging vaak openlijk kritisch op ze – tot frustratie van de verzekeraars, die zich beklagen over deze dubbele pet. “Als het lijkt alsof je publiciteit probeert te genereren om meer mensen naar je winkel te krijgen, dan snijd je jezelf als onafhankelijke club in de vingers.”

Verzekeraars klagen over dubbele pet Consumentenbond

Niet voor het eerst gooide de Consumentenbond afgelopen november een bommetje in de richting van de verzekeringswereld. Volgens de bond waren zorgverzekeraars er “weer niet in geslaagd om op tijd bekend te maken welke zorg ze wel en niet volledig vergoeden in het komende jaar”. De bond laakte met name CZ, dat niet op tijd klaar zou zijn met het contracteren van de juiste zorginstellingen. Deze nalatigheden schaadden de belangen van de consument: “De keuze voor een passende zorgverzekering wordt zo bemoeilijkt.”

Onrust en zorgen

Alle verzekeraars boos natuurlijk. De contracten met ziekenhuizen en behandelcentra waren wél op tijd in orde, riepen ze. “Als je feitelijke onjuistheden verspreidt, is dat heel vervelend”, zegt Christine Rompa van Zilveren Kruis terugkijkend. “Dat zorgt voor onrust en vragen die niet nodig zijn.” Of zoals Thomas Bakker, woordvoerder van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), het formuleert: “De contractering gaat juist elk jaar wat sneller en beter. De Consumentenbond zou dat moeten weten, want ze houden zich hier al een paar jaar mee bezig.”

Commercieel belang

De verzekeraars zijn ook om een andere reden boos over deze uitspraken: de Consumentenbond heeft zélf een groot commercieel belang bij de gecreëerde publieke onrust. Hoe meer reuring, hoe meer mensen op internet gaan onderzoeken of ze misschien beter kunnen overstappen op een andere verzekeraar, bijvoorbeeld via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond. Elke overstapper levert de Consumentenbond daar geld op, geld dat wordt betaald door de verzekeraars. “Ze hebben er baat bij om tegen het eind van het jaar te laten zien dat er iets te kiezen valt”, zegt ZN-woordvoerder Bakker.

Rode cijfers

Exacte cijfers over het aantal klanten dat via hun vergelijkers overstapt, geeft de Consumentenbond niet. Maar één ding staat vast: de commerciële inkomsten zijn inmiddels zo belangrijk geworden, dat de Consumentenbond diep in de rode cijfers zou belanden als ze zouden wegvallen. Twee jaar geleden bevestigde de bond na vragen van De Telegraaf dat de totale provisieopbrengsten in 2014 rond de 4 miljoen euro lagen.

‘Beste jongetje van de klas’

Gezien de hoogte van de inkomsten is het niet zo gek dat de Consumentenbond vandaag de dag enthousiaste pogingen doet om zo veel mogelijk mensen via hun vergelijkers te laten switchen van verzekering. “Natuurlijk maken we reclame voor onze vergelijker”, zegt Consumentenbond-woordvoerder Sandra de Jong. “We zeggen altijd dat mensen goed moeten vergelijken tussen de verschillende vergelijkers, en wij willen graag het beste jongetje van de klas zijn.”

Maar De Jong ontkent stellig dat de Consumentenbond publieke onrust creëert om het aantal overstappers aan te jagen. “Dat is echt onzin. Waar we dit najaar reuring over gemaakt hebben, is voor mensen helemaal geen reden voor een overstap. We werken inderdaad samen met de verzekeraars, maar blijven ook kritisch kijken. Dat men daar soms niet gelukkig mee is snappen we wel, maar we doen alles in het belang van de consument.”

Het hele verhaal over de dubbele pet van de Consumentenbond staat in nummer 29 van am:magazine. Het magazine valt vandaag op de mat bij abonnees. Neem hier een abonnement of bestel een los exemplaar

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.