nieuws

Ondernemers pop-up stores willen verzekering nog wel eens vergeten

Schade 1161

Bestaande winkelconcepten verdwijnen uit het straatbeeld. Pop-up stores vestigen zich vaak tijdelijk in de achtergebleven panden. Hoe verzeker je iets dat snel weer verdwijnt?

Ondernemers pop-up stores willen verzekering nog wel eens vergeten

Cor Molenaar, hoogleraar eMarketing & Distance selling aan de Erasmus Universiteit, stelde vijf jaar geleden dat één op de drie winkels zou verdwijnen. In 2016 werd deze stelling bewezen toen grote merknamen van winkelketens uit het straatbeeld verdwenen.

Niet alleen de crisis, maar vooral veranderend koopgedrag heeft voor leegstand in winkelstraten gezorgd. Ook dit jaar belooft wederom roerig te worden, al kun je er ook positief naar kijken. “Een fascinerende tijd”, zei retaildeskundige en ex-Hema topman Ronald van Zetten onlangs in de Telegraaf.

Pop-up store concepten

Om de winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken, zie je vernieuwende winkelconcepten ontstaan. De zogenaamde pop-up stores zijn hier een voorbeeld van. Leegstaande winkelpanden worden nu bezet door pop-up store concepten. Startende ondernemers kunnen de formule gebruiken om hun concept of product te testen. Daarna gaan zij online verder, huren een winkelruimte voor langere tijd of hoppen door naar een volgende pop-up locatie. Daarnaast maken grote merken gebruik van de formule om productlanceringen of promoties te doen en om grote voorraden weg te zetten.

Met zo’n 284.000 passanten en reizigers per dag is Utrecht Centraal Station een prima plek om een product te lanceren of te promoten. Dat gebeurt dan ook regelmatig. Zo werd op 25 januari de nieuwste pop-up store geopend: een ‘Batcave’. De pop-up store in de stationshal vormt daarmee voor even het decor voor de aankondiging van een nieuwe animatiefilm. De NS juicht de komst van nieuwe pop-up stores toe. “Het lijkt bijna een nieuwe trend”, zei NS woordvoerder Hessel Koster onlangs in een item van RTV Utrecht.

Pop-up store verzekering

De Vereende heeft op die trend ingespeeld door een pop-up store verzekering te ontwikkelen. Een product dat goed past binnen de productenreeks omdat de verzekeringstak van de Vereende is gespecialiseerd in het verzekeren van bijzondere risico’s. Bert Sonneveld, Manager Marketing & Acceptatie: “Zo snel als een pop-up store ‘oppopt’ kan deze ook weer verdwijnen. Daar passen geen verzekeringen van minimaal één jaar bij.”

Een pop-up store beginnen, betekent snel beslissen over locatie, inrichting en bijvoorbeeld promotie. Lang niet altijd wordt er door de startend ondernemer dan aan een verzekering gedacht. Een verzekering die ook nog eens tijdelijk moet zijn, omdat pop-up store concepten tijdelijke concepten zijn.

Om het de ondernemer makkelijk te maken, werkt de Vereende met twee verzekeringspakketten. Past een pop-up store concept niet in een van de pakketten, dan wordt er een advies op maat gemaakt. De pop-up store verzekering dekt de ondernemer voor aansprakelijkheid voor bedrijven (AVB) en tegen schade ontstaan door onder andere brand of inbraak.

Kraamkamer

De introductie van de pop-up store verzekering past bij de wens van de Vereende om de ‘kraamkamer’ voor de branche te zijn. Wordt een product volwassen dan wordt het omarmd door de reguliere  markt. Of, als de markt het niet wil, dan houdt de Vereende het in het eigen assortiment. Sonneveld: “Dat blijft voor de Vereende een voorwaarde: we richten ons op risico’s waar anderen maatschappijen om wat voor reden dan ook geen oplossing voor hebben.”

Bronnen:
Middenstand met de tijd mee – Harry van Gelder 6 januari 2017 Telegraaf
Weer nieuwe pop-up store op Utrecht Centraal, 25 januari 2017, RTV Utrecht

Benieuwd naar welke risico’s een pop-up store met zich meebrengt? Bekijk dit introductiefilmpje van de Vereende

 

Reageer op dit artikel