nieuws

Consument vertrouwt cybersecurity van verzekeraar veel meer dan verzekeraar zelf

Schade 791

Consumenten hebben een veel groter vertrouwen in de beveiliging van digitale systemen van banken en verzekeraars dan die bedrijven zelf. Volgens consultancybureau Capgemini vertrouwt 83% van de klanten erop dat hun data bij financiële dienstverleners in veilige handen zijn. Slechts iets meer dan een vijfde (21%) van deze organisaties gelooft dat hun bedrijf cyberdiefstal kan detecteren.

Consument vertrouwt cybersecurity van verzekeraar veel meer dan verzekeraar zelf

Een op de vier financiële dienstverleners is wel eens slachtoffer geweest van hackers. Toch gelooft maar 3% van de consumenten dat hun verzekeraar of bank te maken heeft gehad met cybercriminaliteit. Dat stelt Capgemini in het onderzoeksrapport The Currency of Trust: Why banks and insurers must make customer data safer and more secure.

Het consultancybureau deed onderzoek naar cybersecurity en vertrouwen onder meer dan 180 professionals van verzekeraars en banken en onder 7600 consumenten in acht verschillende landen waaronder Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat 29% van de organisaties zowel een stevig dataprivacybeleid heeft als een evenwichtige security-strategie.

Bewustzijn bij publiek is laag

“Consumenten vertrouwen banken vanzelfsprekend met hun geld en gegevens. Dit vertrouwen is gebaseerd op de onjuiste overtuiging dat financiële dienstverleners 100% veiligheid kunnen bieden”, zegt Mike Turner, Global Cybersecurity Chief Operating Officer bij Capgemini. “Terwijl de banken zich steeds verder ontwikkelen om soms zeer verfijnde cyberbedreigingen te bestrijden, is het bewustzijn van de gevaren van cybercriminaliteit onder het grote publiek nog laag.”

Driekwart van de consumenten (74%) zegt van financiële dienstverlener te willen wisselen wanneer zich een datalek voordoet. Van degenen die hun bank of verzekeraar trouw blijven als er gegevens worden gehackt, zegt meer dan een kwart voorzichtig te zijn met verdere investeringen.

Vertrouwen slinkt door toenemende transparantie

Capgemini vermoedt dat het grote vertrouwen van consumenten in de digitale veiligheid van financiële dienstverleners wel eens zou kunnen slinken als deze bedrijven opener worden over cybersecurity. In mei 2018 treedt de Europese richtlijn General Data Protection Regulation (GDPR) in werking die verzekeraars en banken verplicht binnen 72 uur melding te maken van een datahack.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.