nieuws

Wiertsema (Adfiz): ‘Gooi die actieve transparantie-discussie in de prullenbak’

Schade 4530

“Laten we deze discussie voor eens en altijd in de prullenbak gooien, de plek waar het hoort”, zei Adfiz-directeur Enno Wiertsema gisteren tijdens de DFO-bijeenkomst Great Conversations in Oostzaan. Wiertsema herhaalde zijn standpunten betreffende de discussie rondom de actieve transparantie bij schade. Hij vroeg ook: “Wat gaan we doen als het doorgaat?”

Wiertsema (Adfiz): ‘Gooi die actieve transparantie-discussie in de prullenbak’

Tijdens de bijeenkomst, met een groep van ongeveer 40 man en hier en daar een vrouw, werden verschillende onderwerpen besproken. De meeste aandacht ging uit naar de discussie rondom actieve transparantie bij schadeprovisie. Naast organisator, DFO-directeur Jurjen Oosterbaan, was ook Wiertsema uitgenodigd. Ook tijdens deze sessie stak de Adfiz-directeur zijn gedachten over de transparantie niet onder stoelen of banken. Sterker nog, hij liet blijken dat hij de ‘proefballon van de AFM’ het liefst meteen kapot zou willen prikken.

“Dan maar werken met tarief en een abonnement”, antwoorden enkelen op de vraag wat de professionals gaan doen mocht de actieve transparantie worden doorgezet. Even later merkte iemand vanuit het publiek op: “In Engeland hebben ze dat systeem toch doorgevoerd en zijn ze er uiteindelijk op teruggekomen?”, waarop instemmend werd geknikt. Oosterbaan merkte op dat het aan de adviseurs is om tegendruk te geven. “Jullie hebben zo’n ingewikkeld vak. Het is ook aan jullie om goed uit te leggen waar jullie meerwaarde zit.”

Meerwaarde door storytelling

Oosterbaan wees de adviseurs ook op, zoals hij het ziet, de zwakte van de professionals. Die zwakte zit volgens hem vooral in het feit dat financieel adviseurs zich niet goed verenigen en het laten afweten om samen op te trekken bij dit soort onderwerpen. “We zijn het in Nederland zo gewend dat onze kennis er is, geef aan waar die meerwaarde ligt en doe meer aan storytelling in plaats van product-selling. Als die actieve transparantie er komt zullen jullie wel moeten communiceren waar die meerwaarde ligt.” Hierop kwam de vraag vanuit het publiek: “Maar wil de klant dat eigenlijk wel weten? Als een klant een advies voor €800 in plaats van €1000 kan krijgen dan kijken ze alleen naar het prijskaartje.” Oosterbaan sprak zich uit tegen het pleidooi van AFM maar bleef er genuanceerd over.

Advies wordt straks uitgekleed

Wiertsema’s nuances lagen nog op kantoor. “Ik ben niet zo genuanceerd over het pleidooi van AFM. Ik ben voorstander van transparantie, maar ik ben tegen het wettelijk verplicht maken van dit idee. De wet is er al duidelijk over. Waarom moet er nou een verschil worden gemaakt of de klant nou wel of niet om de transparantie vraagt? Heel vaak is die provisie helemaal geen vraagstuk voor de consument. Wat we straks krijgen, als dit doorgaat, is concurrentie op dit deel en dan wordt het advies uitgekleed en dat is exact wat we niet willen.”

Wiertsema sprak zich al eerder uit tegen de actieve transparantie op schadeprovisie. “Laten we de zaak wel nuchter blijven bekijken. Want er is geen enkele reden om deze gevaarlijke maatregel uit de kast te halen”, zei hij iets meer dan een week geleden. “Duidelijk zijn over wat je meeneemt in je tarief en helder zijn over je toegevoegde waarde, dat moet je als ondernemer zelf doen. Dat moet je niet door een toezichthouder laten doen. Laten we deze discussie voor eens en altijd in de prullenbak gooien, de plek waar het hoort”, zo zei hij gisteren.

Meer schade dan profijt

Wiertsema meldde dat actieve transparantie bij schadeprovisie meer schade dan profijt op zal leveren: “Het hele solidariteits-beginsel zal verdwijnen en het zal een ongelijk speelveld creëren”, zei hij. “En het zal ten koste gaan aan hulp bij schade, al die extra acties zullen adviseurs straks niet meer (willen) doen. Daarnaast: 20% provisie op een product lijkt veel, maar het gaat om hulp bij de juiste keuze. Het zijn eenvoudige producten maar geen eenvoudige keuzes. Ik vind dat we dat niet hoeven uit te leggen”, aldus Wiertsema.

Aan het publiek gaf de Adfiz-directeur het volgende advies: “Als jullie het er niet mee eens zijn, spreek de verzekeraars er dan op aan.” Bezoekers meldden dat zij al geluiden hadden gehoord over verzekeraars die eigenlijk ook tegen zijn. “Ik hoor van mijn contactpersoon bij Aegon dat ze het ook niets vinden”, zo zei één van de participanten.

Verzekeraars De Goudse en Nh1816 gaven recentelijk hun mening over deze discussie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.