nieuws

Voller winkelwagentje? Dan goedkopere autopremie

Schade 1316

Britten die wekelijks hun boodschappen halen bij supermarktketens Tesco of Sainsbury’s krijgen scherpere premies voor hun autoverzekering. Dat beamen de twee bedrijven tegenover The Telegraph. In die krant spreekt consumentenorganisatie Fairer Finance haar zorgen uit over dit gebruik van big data.

Voller winkelwagentje? Dan goedkopere autopremie

Tesco en Sainsbury’s geven tegenover de Britse krant The Telegraph toe dat ze gegevens over winkelgewoonten en aankopen van klanten gebruiken als ze prijzen vaststellen voor onder andere auto-, inboedel- en huisdierenverzekeringen. Regelmatige shoppers krijgen naar verwachting lagere premies voorgesteld.

Big data

Verzekeraars zetten steeds meer big data in om patronen te ontdekken die iets zeggen over de hoogte van het risico dat ze lopen bij het accepteren van verzekerden. Hoe de twee Britse supermarkten big data inzetten, stuit consumentenorganisatie Fairer Finance echter tegen de borst. Consumenten moeten al veel persoonlijke gegevens opgeven bij verzekeraars. Deze data mogen de prijsstelling niet verder beïnvloeden, vindt Fairer Finance.

De gekoppelde gegevens zijn niet relevant, betoogt oprichter James Daley in de krant.  “Waarom zou een autoverzekeraar moeten weten wanneer en waar je winkelt om een offerte op te stellen? Het heeft niets te maken met hoe goed of veilig je rijdt.” Daley is bang dat het gebruik van winkelgegevens leidt tot een prijsmodel waarbij mensen in willekeurige hokjes worden ingedeeld op basis van statistieken. Hij vreest dat dit het solidariteitsbeginsel ondermijnt.

Tesco wilde in de krant niet toelichten hoe de kortingen tot stand komen. Sainsbury’s liet weten kortingen op polissen te geven op basis van de omvang van iemands winkelmandje. Ook hoe vaak iemand de supermarkt bezoekt, heeft invloed op de premie.

Reageer op dit artikel