nieuws

Consument kan tot € 100 per jaar besparen op zorgpolis

Schade 1720

Consumenten kunnen veel besparen op de basispolis van hun zorgverzekering. Dat staat in het voorlopige onderzoeksrapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), dat de komende twee maanden ter consultatie ligt. De besparingen kunnen oplopen tot  € 100 per jaar.

Consument kan tot € 100 per jaar besparen op zorgpolis

Het rapport bevat een analyse van polissen uit 2016.Uit voorlopige analyses van de ACM en de NZa blijkt dat driekwart van de verzekerden in 2016 een basisverzekering had waarvoor een goedkoper, vergelijkbaar alternatief bestond.  Zij betaalden daardoor volgens de toezichthouder gemiddeld ongeveer € 100 euro per jaar teveel aan de basisverzekering.

Bijna dezelfde basisverzekeringen

De NZa en de ACM constateren dat vorig jaar bijna dezelfde basisverzekeringen aangeboden werden tegen zeer verschillende prijzen, soms zelfs door dezelfde verzekeraar. Ze denken dat dit ook nu het geval zal zijn en roepen consumenten daarom op goed op te letten bij de keuze voor een basisverzekering.

Mondjesmaat in beweging

Consumenten zijn echter nog maar  mondjesmaat in beweging krijgen tijdens het jaarlijkse overstapseizoen voor de zorgverzekering. Gemiddeld stapt zo’n 6%  per jaar over naar een andere zorgverzekeraar. Van alle verzekerden is in tien jaar inmiddels 33% een keer overgestapt.

Dynamiek op de markt

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: “De ACM maakt het met informatie op consuwijzer.nl makkelijker om zorgverzekeringen te vergelijken. Consumenten kunnen daarmee veel geld besparen. Met overstappen zorgen ze ook voor dynamiek op de markt voor zorgverzekeringen en houden ze de zorgverzekeraars scherp.”

Schijnverschillen uitvergroten

De ACM en de NZa stellen dat overstappen zorgverzekeraar niet voor iedereen even makkelijk is omdat consumenten veel informatie moeten verwerken en keuzes moeten maken. Die keuzes worden volgens de toezichthouders nog moeilijker als verzekeraars “schijnverschillen” gaan uitvergroten. In het onderzoek zijn bijvoorbeeld polissen bij één verzekeraar gevonden die sterk op elkaar lijken, maar die door dezelfde verzekeraar toch als verschillend werden gepresenteerd en aanzienlijk verschilden in prijs.

Niet onnodig complex

René Jansen, lid van de raad van bestuur van de NZa: “Verzekeraars hebben al flinke stappen gezet om de zorgverzekeringen beter te kunnen vergelijken, bijvoorbeeld met de zorgverzekeringskaart. Maar het kan nog beter door zorgverzekeringen niet onnodig complex te maken en zorgen dat vergoedingspercentages voor niet-gecontracteerde zorg duidelijker en eenvoudiger zijn.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.