nieuws

DFO: ‘Zorg wordt steeds belangrijker als adviesproduct’

Schade 765

Minder adviseurs dan vorig jaar zijn actief op het gebied van zorgverzekeringen. Ook minder verwachten dat over vijf jaar nog te zijn, en eveneens minder adviseurs rekenen op groei van het aantal zorgpolissen. Dat blijft uit het Zorgonderzoek 2017 van bureau DFO. Maar het gaat nog wel om een duidelijke meerderheid die uitgaat van groei. Directeur Jurjen Oosterbaan verwacht dat het belang van zorgverzekeringen als adviesproduct komende jaren zal toenemen.

DFO: ‘Zorg wordt steeds belangrijker als adviesproduct’

In 2017 was 82% van de financieel adviseurs actief in zorgverzekeringen, tegenover 89% een jaar eerder. Bijna driekwart (74%) verwacht over vijf jaar nog zorg in portefeuille te hebben; in 2016 was dat nog 79%. Volgens het DFO Zorgonderzoek 2017 denkt 60% (in 2016: 67%) dat de komende drie jaar het aantal zorgpolissen stijgt. Gemiddeld heeft op dit moment 17,8% van de huishoudens die klant zijn bij een advieskantoor daar ook één of meer zorgverzekeringen afgesloten.

Grens aan solidariteit

Ook bureau DFO gaat uit van stijgende vraag naar advies rondom zorgverzekeringen. Directeur Jurjen Oosterbaan wijst op de groei van het aantal senioren en de medisch-technologische ontwikkelingen die zullen leiden tot stijging van de zorgkosten. Ook voorziet hij dat de samenleving een grens gaat stellen aan wat binnen het solidariteitsprincipe met elkaar aan lasten wordt gedragen. “In dat grensgebied zal het aanbod aan private zorgverzekering toenemen met onderling grotere verschillen in voorwaarden.”

Vergroten van het doenvermogen

Daarbij komt dat preventie meer en meer aandacht zal krijgen. Verzekeraars zullen zich gaan richten op voorzieningen waarmee wordt getracht te voorkomen dat consumenten medische hulp inroepen. Volgens bureau DFO zijn zorgverzekeringen nu al een echt adviesproduct. “Dat element van advies, en het vergroten van het ‘doenvermogen’ van de consument om meer eigen verantwoordelijkheid te nemen rondom zijn of haar gezondheid, zal in de komende jaren naar ons idee alleen maar sterker worden”, aldus Jurjen Oosterbaan. “Adviseurs doen er verstandig aan om als kantoor actief de ontwikkeling op het gebied van zorgverzekeringen te blijven volgen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.