nieuws

Hendrik Groen in de bocht: zorgen om scootmobiel

Schade 3156

Ouderenpartij 50Plus kwam eerder deze week met een pleidooi voor een verplichte opfriscursus voor gebruikers van scootmobielen omdat het toenemend gebruik tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden. Hoewel een flink deel van de Tweede Kamer het  plan direct afschoot omdat het betuttelend zou zijn, zijn de zorgen van 50Plus niet op lucht gebaseerd. Ook het Verbond van Verzekeraars constateert een toename van het aantal incidenten met scootmobielen. 

Hendrik Groen in de bocht: zorgen om scootmobiel

Het gebruik van scootmobielen neemt al jaren fors toe. Waren er in 2013 zo’n 250.000 van deze karretjes, naar schatting zijn dat er rond 2030 ongeveer 600.000. Ondanks de lage maximumsnelheid (30 km per uur) voor gemotoriseerde invalidenvoertuigen vielen er in 2016 38 verkeersdoden onder de gebruikers te betreuren.  Volgens 50Plus-Kamerlid Corrie van Brenk is er genoeg reden om hier aandacht aan te besteden zo stelt zij in het AD. “Te vaak gebeurt het dat een scootmobiel bij wijze van spreken zo voor de deur wordt gezet. Hier is het sleuteltje, dit is de rem, dit is de gashendel en veel succes ermee! Mensen worden nergens op getoetst.”

Raar en betuttelend

Reden voor 50Plus om een verplichte cursus te bepleiten. Gebruikers zouden dan eerst een certificaat moeten behalen voor ze de weg op mogen. Daarvoor lijkt echter weinig steun in de Tweede Kamer. Tegen het AD geven VVD, PVV en SP direct al aan er geen heil in te zien. Remco Dijkstra (VVD) spreekt van een “raar en betuttelend plan”. “Moeten ouderen dan ook een fietsdiploma of e-bikebewijs halen? Want daar vallen nog veel meer slachtoffers. Of naast hun certificaat of e-bewijs wegenbelasting gaan betalen? (…) De VVD wil juist dat senioren mobiel zijn en ze weten zelf heel goed wat veilig is.”

Drukker op de weg

Toch komen de zorgen van 50Plus niet geheel uit de lucht vallen. Ook het Verbond van Verzekeraars ziet en hoort dat er meer incidenten zijn. De brancheorganisatie is daarom bezig de ongelukken met scootmobielen apart te rubriceren, nu vallen deze gekentekende voertuigen nog onder brommers. Volgens woordvoerder Rudi Buis ligt een verklaring voor een toename van de incidenten in de vergrijzing en het gegeven dat er hierdoor meer scootmobielen bij komen. “En sowieso wordt het drukker op de weg en neemt het aantal ongevallen al een paar jaar toe. We delen met steeds meer mensen met steeds meer verschillende soorten voertuigen grotendeels nog dezelfde infrastructuur. En dat leidt tot schade.”

Verplichte verzekering

Verzekeringen voor scootmobielen zijn als voor brommers verplicht, benadrukt hij. “Net als bij een brommer mag je alleen met een kenteken het fietspad of de weg op.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.