nieuws

Adfiz: ‘Proefballon AFM en Verbond verdient onze aandacht niet’

Schade 4142

Adfiz roep het ministerie van Financiën en de politiek op om het pleidooi van het Verbond van Verzekeraars en de AFM voor actieve transparantie bij schadeprovisie links te laten liggen. De brancheorganisatie van adviesbedrijven doet dit in een nieuwe, uitgebreidere reactie op het voorstel van de toezichthouder en de verzekeraars. Volgens Adfiz zijn er heel veel redenen om geen aandacht te besteden aan wat zij ‘een proefballonnetje noemt’.

Adfiz: ‘Proefballon AFM en Verbond verdient onze aandacht niet’

“Publicitair lijkt de geest uit de fles nu AFM en Verbond openlijk hun liefde aan ongevraagde transparantie verklaard hebben”, zo stelt Adfiz in haar reactie. “Laten we de zaak wel nuchter blijven bekijken. Want er is geen enkele reden om deze gevaarlijke maatregel uit de kast te halen.”

Stokpaardje Verbond

“Des te verwonderlijker dat de AFM achter dit stokpaardje van het Verbond aanloopt”, zo vervolgt de brancheorganisatie. “Er zijn heel veel redenen voor ministerie en politiek om dit proefballonnetje links te laten liggen.”

Waarom-vraag

Volgens Adfiz ontbreekt bij zowel het Verbond als de AFM ieder antwoord op de waarom-vraag. “Beide pleitbezorgers komen er niet uit. Het Verbond komt niet verder dan dat het naar eigen zeggen anno 2017 niet houdbaar is dat verzekeraars niet transparant zijn over de provisies. Blijkbaar waren ze even vergeten dat er geen verbod op transparantie bestaat. Sterker, er zijn regels die verplichten altijd te vertellen dat je beloond wordt via provisie, en als de consument erom vraagt ook hoe hoog die provisie is.” (…) Als we daarbij optellen dat Europa zover niet gaat, de minister de maatregel eerder disproportioneel zwaar noemde, de schademarkt geen incidenten kent, provisie geen effect op de prestatie van schadeverzekeringen heeft, en producten na een jaar opzegbaar zijn zonder noemenswaardige switchkosten, dan hangt de vraag levensgroot boven de markt: waarom?”

Verkeerde keuzes

De brancheorganisatie is het risico groot dat een goed functionerende adviesmarkt wordt verstoord. “Want laten we wel zijn: financiële producten zijn low interest, mensen zijn van nature slechte rationele beslissers en de aard en kwaliteit van financiële producten en diensten zijn vooraf lastig te bevatten. De grootste toegevoegde waarde van goed advies is het voorkomen van verkeerde keuzes. De impact daarvan blijft alleen buiten beeld als die verkeerde keuze niet gemaakt wordt. De grootste toegevoegde waarde van een goede schadeverzekering via een adviseur is dekking en hulp bij schade. (…) Er ligt een zware verplichting bij Verbond en AFM om aan te tonen dat klanten in die setting betere keuzes maken wanneer de focus zo eenzijdig op één stukje van de prijs wordt gelegd. Een heilloze missie, waar ze dan ook logischerwijs bij uit de buurt blijven.”

Race-to-the-bottom

Adfiz meent bovendien dat een te eenzijdige focus op prijs van het advies leidt tot concurrentie op prijs en uitholling van solidariteit. “Het onvermijdelijke gevolg zijn slechtere voorwaarden en uitgeklede klantbediening. Zeker voor kwetsbare klanten. Ongevraagde provisietransparantie zal resulteren in een race-to-the-bottom. Dat is precies wat we maatschappijbreed niet willen. (…) Deze proefballon verdient de aandacht niet. Laat ons dus alsjeblieft weer aan het werk gaan allemaal. Daar wordt de consument immers pas echt beter van.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.