nieuws

‘Verplichte rijgedragtraining zou goed zijn voor jeugdige verzekerden’

Schade 996

Bijna veertig assurantieadviseurs scheurden dinsdagmiddag over de parkeerplaats van stadion Gelredome in Arnhem, om vervolgens een noodstop te maken. Ook zaten ze achter het stuur van een vrachtwagen. Op uitnodiging van de Vereende volgden ze een rijvaardigheidstraining. De verzekeraar wil die via adviseurs aan klanten aanbieden om ze te helpen schadevrije jaren op te bouwen. “Een verplichte training voor jongeren zou goed zijn”, klinkt het onder de adviseurs.

‘Verplichte rijgedragtraining zou goed zijn voor jeugdige verzekerden’

“Trap die rem goed in. En dan bedoel ik ook echt goed, zo hard je kunt. Ik heb nog nooit iemand gezien die het is gelukt zijn rempedaal eruit te trappen”, zegt Youri, instructeur van Trials. Trials verzorgt rijvaardigheidstrainingen en biedt die samen met de Vereende aan binnen het project RijZeker. Adviseurs rijden in eigen auto met eerst 25 en later 50 kilometer per uur op een stuk natgespoten wegdek af om vervolgens op een teken van Youri’s collega een noodstop te maken, en uit te wijken naar de andere rijstrook. Op droog wegdek komen ze zelfs met 60 kilometer per uur aanrijden, om vervolgens met piepende en dampende banden tot stilstand te komen. Oranje pylonen moeten het ontgelden. “Dat was de achterkant van de file, een vrachtauto, je hele zijkant ligt nu open”, aldus de instructeur.

Brokkenpiloten

“Voor notoire brokkenpiloten zou dit zeker nuttig zijn om eens te ervaren”, zegt financieel adviseur Maud Briët. “Of eigenlijk voor iedereen. Een ongeluk zit in een klein hoekje”, voegt ze toe. Bewustwording is een belangrijk doel van het RijZeker-programma van de Vereende. Automobilisten komen bij de verzekeraar terecht als ze niet worden geaccepteerd door andere maatschappijen, vaak in verband met een negatief saldo aan schadevrije jaren. “Wij willen adviseurs helpen onze klanten weer onder te brengen bij reguliere verzekeraars”, zegt Bert Sonneveld, manager marketing en acceptatie van de Vereende.

App en training

Een pilot van RijZeker start in december met 100 klanten. Zij krijgen de app CoPilot die punten toekent aan hun rijgedrag voor onder andere optrekken, remmen en bochtenwerk. Na een halfjaar volgen ze bovendien een rijvaardigheidstraining van Trials, een uitgebreide versie van het voorproefje dat adviseurs dinsdag in Arnhem kregen. Behalve de noodstops, maken ze een ritje in een vrachtauto om zelf te ervaren hoe weinig overzicht truckers hebben, en hoe groot hun draaicirkel bijvoorbeeld is. Eerder was er al een rijvaardigheidsdag voor adviseurs in Tilburg en morgen staat de laatste op het programma in Den Haag.

Laatste redmiddel

“Deze praktijktraining lijkt me erg goed voor het creëren van bewustzijn voor risico’s in het verkeer”, zegt adviseur Christiaan Otten. Over het nut van de rijgedrag-app heeft hij zijn twijfels. “Als het voor de verzekerde niets oplevert, waarom zou hij er dan gebruik van maken? Ik denk dat mensen dat alleen doen in ruil voor premiekorting. Of de Vereende zou de app moeten verplichten. Dan moet je wel, vaak is deze verzekeraar een laatste redmiddel, de enige waar mensen met veel schades nog terechtkunnen.”

Gratis voor jongeren

“Ik denk dat dit iets is dat ik alle jeugdige verzekerden standaard ga aanbieden, los van dit project. Misschien zelfs wel gratis”, zegt assurantieadviseur Roger Velzeboer. “Goed voor de bewustwording van de jeugd, en ik denk dat ze het ook leuk vinden. In een auto heb je soms helemaal geen idee van je snelheid en de verstrekkende gevolgen daarvan. Wij hebben nu een noodstop gemaakt met 25 en 50 kilometer per uur, maar hoe vaak rijd je geen 80 of harder?” De kosten van een rijvaardigheidsdag voor zijn klanten hoopt hij terug te verdienen doordat ze minder schades zullen rijden. “Ik geloof inderdaad dat zo’n training schades kan beperken.”

Verplichte training

Dat hoopt ook Sonneveld van de Vereende. “Ons doel is dat de rijvaardigheid structureel wordt verbeterd. Na een jaar gaan we kijken of de pilot een succes is. Misschien besluiten we dan om klanten alleen nog maar te accepteren als ze een rijvaardigheidstraining volgen, maar daar is het nu nog te vroeg voor.” Hij wil eerst zien hoe de rijvaardigheid van deelnemers zich gedurende het pilotjaar ontwikkelt.

Een verplichte training voor jongeren bij alle maatschappijen, zoals sommige adviseurs suggereerden, zou ook iets kunnen zijn, zegt Sonneveld. “Het Verbond van Verzekeraars roept niet voor niets op tot een deltaplan voor verkeersveiligheid. Wij steunen dat, er moet veel meer worden gedaan om de toename van het aantal dodelijke ongelukken en letselschades een halt toe te roepen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.