nieuws

Adviseurs ‘not amused’ over oversluitactie HDI

Schade 7009

Een poging van verzekeraar HDI om klanten te laten overstappen naar een andere intermediair heeft kwaad bloed gezet bij adviseurs. Ook branchevereniging Adfiz is ontstemd over de oversluitactie. HDI benaderde verzekerden rechtstreeks met een voorstel om hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering onder te brengen bij een ander intermediair.

Adviseurs ‘not amused’ over oversluitactie HDI

HDI zette begin deze maand Schouten Insurance International (SII) buitenspel door klanten die via dit kantoor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering bij de verzekeraar hebben lopen, rechtstreeks aan te schrijven. In de brief biedt HDI de verzekerden 10% korting op de huidige premie. Ook kunnen ze gratis cyberdekking krijgen. Ingaan op het voorstel betekent dat de polis niet langer loopt via SII, maar via het door HDI aangedragen kantoor Koekenberg Van Vuuren.

Verontwaardigde reacties

De brief leidt tot kwade reacties bij adviseurs die zelf een beroepsaansprakelijkheidsverzekering via SII hebben lopen. Een van hen meldt verontwaardigd aan HDI dat als de verzekeraar hem rechtstreeks informeert, dat op zijn minst met medeweten van SII zou moeten zijn. “Het doet mij met grote vreze vrezen voor mijn klanten die bij u een polis hebben”, schrijft hij.

Ook bij Schouten Insurance International zijn ze ‘not amused’ met de oversluitactie van HDI. Het bedrijf heeft verschillende klachten gehad van tussenpersonen, bevestigt directeur Roel Lok. “Wij hebben ze geadviseerd hun onvrede ook kenbaar te maken bij Adfiz.” Verder wil Lok niet ingaan op de zaak.

Commerciële benadering

Inderdaad hebben enkele adviseurs hun ongenoegen gedeeld met Adfiz, laat woordvoerder Joerie van Looij weten. De branchevereniging is eveneens ontstemd over de actie en is hierover in gesprek met HDI. Zolang die gesprekken lopen, wil Adfiz niet inhoudelijk op de zaak reageren. “In algemene zin kan ik zeggen dat we het niet vinden kunnen dat je klanten die je bedient via het intermediair commercieel benadert.”

‘Dat doe je gewoon niet’

Soortgelijke bewoordingen gebruikte Adfiz-directeur Enno Wiertsema in een column eerder dit jaar. “Als een klant mij namelijk als adviseur vraagt om samen met hem vast te stellen welke verzekeraar op een bepaald moment een goede oplossing heeft voor een bepaald risico, dan krijgt die verzekeraar klantgegevens om de polis te kunnen leveren. En die gegevens krijgt de verzekeraar niet om zelf te bedenken wat hij die klant misschien allemaal nog meer voor andere oplossingen kan aanbieden. Kort gezegd: als we willen samenwerken, dan moeten we niet hoeven afspreken dat je zo’n klant niet commercieel gaat benaderen. Dat doe je gewoon niet.”

‘Belang relaties voorop’

De verzekeraar is zich ondertussen van geen kwaad bewust. “HDI heeft bestaande klanten van HDI een aanbod gedaan om hun bestaande verzekering te continueren bij HDI. We hebben dit aanbod rechtstreeks gedaan aan klanten die al langer klant waren bij HDI. HDI heeft haar relaties bericht over het in- en/of uitlooprisico dat zij mogelijk lopen als zij de bestaande verzekering niet verlengen. Aangezien HDI zelf niet adviseert over de door haar aangeboden producten heeft zij haar bestaande relaties geadviseerd zich te laten informeren door het onafhankelijke intermediair. HDI heeft hierbij het belang van haar relaties voorop gesteld”, laat woordvoerder Martin Schrader namens het concern weten.

HDI gaat niet in op vragen over hoeveel klanten van het aanbod gebruik hebben gemaakt en of de verzekeraar klachten over het schrijven heeft ontvangen. Schrader kan evenmin zeggen hoeveel klanten de gewraakte oversluitbrief hebben ontvangen. Cijfers hiervan zijn ook bij SSI en Adfiz niet bekend.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.