nieuws

Botsing met stuw bij Grave op bordje Duitse verzekeringsmakelaar

Schade 2495

De Duitse verzekeringsmakelaar Georg Duncker kan een fikse lijst van claims tegemoet zien voor de schade die een Duits binnenvaartschip eind vorig jaar veroorzaakte door tegen een stuw in de Maas bij Grave aan te varen. Hierdoor was het scheepvaartverkeer op de Maas tussen Sambeek en Grave dagenlang volledig gestremd. Een groot deel van de schade kan echter niet verhaald worden op de eigenaar van het binnenvaartschip.

Botsing met stuw bij Grave op bordje Duitse verzekeringsmakelaar

Op 29 december ramde binnenvaartschip Maria Valentine in dichte mist de stuw onder de Thompsonbrug bij Grave. Doordat het waterpeil na de botsing sterk daalde, moesten tientallen, vaak wat dieperliggende schepen van en naar Rotterdam noodgedwongen omvaren via Antwerpen en Hasselt. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft die schade geraamd op 300.000 euro per dag.

‘Al onze kosten gaan natuurlijk gewoon door’

Ook de plaatselijke veerdienst Ton Paulus heeft last van de stremming. De dienstregeling tussen de dorpen Cuijk en Middelaar ligt er door het lage waterpeil al sinds de aanvaring uit. “Onze schade zal duidelijk worden als we weer in de vaart komen”, vertelt Adrie Paulus-Vriend. “ Zoals het er nu naar uitziet zal het nog even gaan duren en al onze kosten zoals salarissen, belastingen, verzekeringen gaan natuurlijk gewoon door.” Daarnaast is er een nog onbekend bedrag aan schade aan de pleziervaartuigen die door het ongeluk droog zijn komen te liggen.

Aansprakelijkheid beperkt door internationale verdragen
Duidelijk is ook al dat een deel van de beschadigde stuw onherstelbaar beschadigd is en vervangen zal moeten worden. De directe schade aan de stuw staat boven aan het lijstje dat Georg Duncker in behandeling zal moeten nemen. Of er behalve een eventuele schade-uitkering aan Rijkswaterstaat nog veel geld overblijft voor de andere gedupeerden is maar de vraag. Internationale verdragen beperken namelijk de aansprakelijkheid van de scheepseigenaar tot een bepaalde limiet die afhankelijk is van de grootte van het schip en het motorvermogen.

Reageer op dit artikel