nieuws

‘Sprong in het diepe’ voor De Goudse: cyberverzekering zonder polisvoorwaarden

Schade 6886

De Goudse lanceert vandaag een nieuwe cyberverzekering met op slechts één A4’tje zestien spelregels waaraan ondernemer en verzekeraar zich moeten houden. Verder geen kleine lettertjes, geen polisvoorwaarden. Een sprong in het diepe, noemt CEO Geert Bouwmeester het. Maar wel een sprong die hij vaker wil wagen. “Als deze verzekering succesvol blijkt, gaan we ook andere verzekeringen zonder polisvoorwaarden aanbieden.”

‘Sprong in het diepe’ voor De Goudse: cyberverzekering zonder polisvoorwaarden

Mkb’ers met een maximale jaaromzet van € 10 miljoen komen in aanmerking voor de nieuwe cyberpolis. Ze kunnen zich verzekeren voor een bedrag van één of tweeënhalve ton. Voor afsluiten moeten ze samen met hun adviseur een inventarisatie van het cyberrisico laten uitvoeren. De Goudse stelt bovendien beveiligingssoftware ter beschikking die verzekerden verplicht op alle computers binnen het bedrijf moeten installeren.

Verantwoord ondernemerschap

Verder verlangt de verzekeraar van polishouders voornamelijk verantwoord ondernemerschap. De eerste van zestien spelregels voor de cyberriskverzekering luidt als volgt: “U gedraagt zich als een verantwoord ondernemer en doet wat redelijkerwijs van u verwacht mag worden om schade te voorkomen, te signaleren en te beperken.” Afhankelijk van omzet en risico kan de verzekering voor een jaarpremie vanaf € 300 worden afgesloten.

Een aantal ondernemingen heeft De Goudse uitgesloten, zoals beurshandelaren, incassobureaus en vermogensbeheerders. “Deze bedrijven hebben een te sterk verhoogd cyberrisico”, zegt Geert Bouwmeester (foto), directievoorzitter. Commercieel directeur Bernardo Walta vult aan: “Bijna alle mkb’ers zijn potentiële klanten voor dit product. We richten ons met name op de bouw, horeca, detail- en groothandel en persoonlijke en zakelijke dienstverlening.”

Vanwaar komt het plan een verzekering zonder polisvoorwaarden aan te bieden?
Bouwmeester: “In gesprekken met ondernemers komt vaak naar voren dat na het afsluiten van een verzekering een gevoel van onbehagen blijft hangen. ‘Ik heb het nu wel geregeld, maar als het erop aankomt, blijkt het dan wel echt geregeld?’ Dat onbehagen komt grotendeels door de vaak pagina’s dikke polisvoorwaarden met veel mitsen en maren. Om dat gevoel weg te nemen, ontstond het idee voor een verzekering zonder voorwaarden, maar met een aantal spelregels op één A4’tje. Ons uitgangspunt is vertrouwen, niet wantrouwen.”

Is het toevallig dat jullie dit met een cyberpolis proberen of past cyber bij uitstek bij dit concept?
“We waren al bezig met een cyberproduct. In die zin is het toeval, maar een cyberverzekering leent hier zich ook goed voor. De risico’s ontwikkelen zich zo snel dat ze sowieso moeilijk in polisvoorwaarden zijn te vatten. Maar we hebben vooral een principiële keuze gemaakt. Als dit aanslaat bij klanten en adviseurs, willen we in de toekomst ook andere verzekeringen op deze manier aanbieden.”

In het begeleidend persbericht schrijven jullie dat je denkt “dat de klant het aankan”. Kun je het zelf ook aan?
“Wij geloven uiteraard van wel. We hebben minder uitgeschreven en denken dat dit juist zorgt voor meer duidelijkheid. Mocht er toch sprake zijn van een geschil, dan kan een bedrijf naar onze raad van ondernemers stappen. In die raad zitten drie ondernemers onder leiding van een cybersecurity-expert. De uitspraak van de raad is bindend voor De Goudse.”

Toch zou het niet voor het eerst zijn dat verzekerde en verzekeraar elkaar in de rechtszaal zien vanwege een polisgeschil.
Walta: ‘Ik geloof echt dat we minder discussies krijgen door deze spelregels. Klanten hebben vaak een gedachte bij wat een verzekering vergoedt. We willen meer in die geest gaan werken. Preventie komt op de eerste plaats bij dit product, vandaar ook de risico-inventarisatie. Als er toch schade ontstaat, zullen we er alles aan doen om die samen met de ondernemer te herstellen of te vergoeden.”

Hoe in beton gegoten zijn die zestien spelregels? Kan het zijn dat die uitgebreid moeten worden tot anderhalf A4?
Bouwmeester: “We zullen samen met de ondernemers kijken waar het product verbeterd moet worden. Maar we hebben niet de verkapte intentie om weer richting polisvoorwaarden te gaan.”

Wanneer stellen jullie vast of dit concept een succes is gebleken?
“Daar hebben we geen termijn aan gehangen. We zijn ervan overtuigd dat dit kan, maar het blijft spannend om te zien hoe de markt hier op reageert. Een verzekering zonder polisvoorwaarden is innovatief, onontgonnen gebied. We springen in het diepe. Die sprong kan leiden tot verzekeren 2.0. En wij geloven dat dit ook kan bijdragen aan een beter imago voor de branche.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.