nieuws

Aegon publiceert afschrijvingslijst woonverzekeringen

Schade 3413

Aegon heeft per 1 september de afschrijvingslijst voor woonverzekeringen online beschikbaar gesteld. De verzekeraar reageert daarmee op Tros-programma Radar, dat maandag aandacht besteedde aan de afschrijvingslijsten. Die worden gebruikt om de dagwaarde te berekenen van gestolen en beschadigde spullen die door verzekerden worden geclaimd. Slechts enkele verzekeraars zijn transparant over die lijsten.

Aegon publiceert afschrijvingslijst woonverzekeringen

Elke verzekeraar hanteert bij reis- of inboedelverzekeringen een eigen afschrijvingslijst. In zo’n lijst wordt uitgegaan van de verwachte levensduur van een product. Die verschilt per verzekeraar; daardoor kunnen de uitkeringen fors uiteenlopen, zo illustreert Radar aan de hand van een twee jaar oude camera van € 350. “We claimen hem bij verzekering A. Die staat bij vergelijkingssites op 1 omdat deze verzekeraar maximaal € 500 uitkeert. Wat niet verteld wordt, is dat de camera in drie jaar is afgeschreven. Daarom krijgen we maar € 117 terug. Bij verzekering B is de maximering € 350, maar wordt de camera in 5 jaar afgeschreven. Dat betekent dat er nu € 210 uitgekeerd wordt.” De afschrijvingslijsten zijn voor verzekerden echter niet openbaar te raadplegen.
Een nieuwwaarderegeling biedt geen soelaas, aldus Radar. “De meeste verzekeraars hanteren de 60-40 nieuwwaarde-regeling. Tijdens 60% van de levensduur krijg je 100% van de nieuwwaarde vergoed. Juist hierdoor is de tijd waarin een product wordt afgeschreven nog belangrijker.”
Volgens consumenteninformatiesite Wegwijs, die onderzoek deed naar 33 verzekeraars, krijgen verzekerden bij maar acht polissen (deels) openheid over de afschrijvingstermijnen: de inboedelverzekeringen van Centraal Beheer, Reaal en Zelf.nl en de reisverzekeringen van Europeesche, ING, NN, Reaal en Zelf.nl.

Eerste stap
Aegon heeft zich nu bij deze groep aangesloten: “Wij hebben per 1 september 2016 de afschrijvingslijst voor wonen digitaal beschikbaar gemaakt voor tussenpersonen en eindklanten en dit ook proactief aan zowel Radar als de Consumentenbond kenbaar gemaakt. In juli kwamen wij in een artikel in de Geldgids van de Consumentenbond al positief uit de bus omdat wij als één van de weinige verzekeraars transparant zijn over de afschrijvingen die wij toepassen op onze verzekeringen. Wij trekken deze lijn nu door en hebben deze lijst ook beschikbaar gemaakt voor eindklanten op Aegon.nl en voor onze tussenpersonen op de AIP. Het nu beschikbaar stellen van deze afschrijvingslijst is een eerste stap. In de komende weken bekijken we hoe we de afschrijvingslijst nog kunnen verbeteren en optimaal kunnen inzetten voor een goede dienstverlening voor onze klanten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.