nieuws

Onderzoek Univé: ’Ouders vaker met alcohol achter stuur’

Schade 1435

Fileparkeren zorgt bij bijna de helft van de jongeren voor zweethanden, terwijl van de ouders slechts 25% moeite mee heeft. Ouders drinken wel aanzienlijk vaker (42%) alcohol dan hun kinderen (24%) wanneer zij nog achter het stuur moeten zitten. En slechts de helft van de ouders heeft afspraken gemaakt met hun kinderen als het gaat om het betalen van schade, tegenover 93% als het gaat om een boete. Dit en meer blijkt uit onderzoek van GfK onder jonge bestuurders en hun ouders in opdracht van verzekeraar Univé.

Onderzoek Univé: ’Ouders vaker met alcohol achter stuur’

“Jongeren kijken anders tegen auto’s en verzekeren aan”, legt Etienne de Cooker, directeur schade bij Univé, uit. “Zo blijkt uit het onderzoek dat ruimt 60% van de jongeren openstaat voor het delen van een auto, terwijl het merendeel van de ouders hier niets van moet hebben.” Naast de verschillen zijn er ook overeenkomsten. Ouders en hun kinderen blijken eensgezind als het gaat om ontwikkelingen rond de zelfsturende auto: slechts een derde van beide groepen kijkt hier positief tegenaan. Over de ontwikkeling van elektrische auto’s is ruim de helft van de ouders en hun kinderen te spreken. Univé gebruikt de inzichten uit het onderzoek om jongeren in de toekomst een goed passende autoverzekering te bieden.

Onverzekerd
13% van de ouders heeft toegegeven hun kind van 17 wel eens te laten rijden zonder begeleidend coach. De Cooker: “Het rijden van een 17-jarige zonder begeleidend coach is niet verzekerd. Maakt de 17-jarige in dat geval schade, dan is dit niet gedekt op de verzekering.” Daarnaast gebruikt een grote meerderheid van de ouders (64%) hun kind weleens als BOB. “In principe goed, maar ook hierbij geldt dat een 17-jarige niet is verzekerd. Het alcoholpromillage van de begeleidend coach mag niet boven de wettelijk toegestane norm uitkomen.”

Blijven ontwikkelen
“De jongeren van nu spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de autoverzekering van de toekomst”, vertelt De Cooker. “Als verzekeraar zijn wij continu bezig met het ontwikkelen van producten die aansluiten op de vraag vanuit de markt. Jongeren bieden ons interessante inzichten. Hun behoeften dwingen ons na te denken over andere manieren van verzekeren. Vast staat dat er de komende jaren heel wat gaat veranderen in de wereld van de autoverzekering.”

Reageer op dit artikel