nieuws

Stichting ODIN start SOS-dienst voor consumenten

Schade 6268

Stichting Odin start na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen een second opinion service voor consumenten. Volgens Jeffrey Leichel, voorzitter van Stichting Odin, wil maar niet lukken met de zelfregulering binnen de branche.

Stichting ODIN start SOS-dienst voor consumenten

“Of het nu gaat om brandschades, de woekerpolis, letselschade zaken of hypotheken, de media blijft melding maken van steeds weer nieuwe misstanden in de financiële wereld”, aldus Leichel. Stichting Odin start daarom met second opinion services (kortweg SOS) om consumenten te helpen uit deze problemen te blijven. In het begin worden de diensten SOS Financieel Advies, SOS Letselschade en SOS Schade Expertise aangeboden, waarvan de laatste twee diensten zijn kosteloos zijn voor consumenten.

Kosten
Alhoewel wettelijk vastgelegd, weten veel consumenten niet dat ze recht hebben op het zelf inschakelen van een onafhankelijk expert bij letselschade. Of bij andere soorten schade, bijvoorbeeld brand- of waterschade, waarbij discussie ontstaat over de hoogte van de uitkering. De verzekeraar is verplicht de kosten van zo’n onafhankelijk expert te betalen. Zij moeten hun klanten daar op wijzen en zeggen dit ook altijd te doen. Maar in de praktijk komt het volgens de stichting nog te vaak voor dat een consument hier niet van op de hoogte is en akkoord gaat met een mogelijk te lage uitkering of verkeerde conclusie van de verzekeraar. De stichting ziet dus graag dat klanten zich melden met klachten. “En is er reden tot actie, dan wordt dit ook verder kosteloos verzorgd voor de consument”, vertelt Leichel.

Financieel advies
Bij (letsel)schades bestaat een wettelijk recht op een door de verzekeraar betaalde onafhankelijk expert. Maar bij financiële producten geldt dat recht niet. Daarom is het belangrijk om, voordat het product is aangeschaft, extra zekerheid te krijgen. Met de dienst SOS Financieel Advies biedt de stichting de mogelijkheid een offerte door een onafhankelijk expert te laten beoordelen. Leichel: “Wij merken dat consumenten moeite hebben met de complexiteit van offertes en de mogelijke fiscale en lange termijn gevolgen. Dit geldt vooral voor complexe producten die consumenten direct afsluiten bij de bank of de verzekeraar. Een hypotheekofferte bestaat door alle wettelijke voorschriften tegenwoordig zomaar uit 50 pagina’s of meer. Daar is niet doorheen te komen.”

Aanvulling
Odin ziet in de second opinion een noodzakelijke, maar ook nuttige aanvulling op zelfregulering. Niet alleen om klanten meer zekerheid te geven; het is ook een impuls voor de branche om de dingen beter te doen. Als uit een second opinion blijkt dat er een betere oplossing is, wint de consument, aldus de stichting. Voor de uitvoering van de SOS diensten heeft Odin samenwerkingen opgezet met diverse letsel- en schade experts. SOS Financieel Advies wordt uitgevoerd door met Odin samenwerkende onafhankelijke intermediairs.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.