nieuws

Volvo: ‘Schadeherstel en verzekeren van autonoom rijdende auto’s gaan we echt zelf doen’

Schade 5851

Peter Bleumer van Volvo Cars Nederland, hield woensdagmiddag een aardig verhaal tijdens het jaarcongres van de NVGA. Hij liet zien hoe snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van autonoom rijdende auto’s en spaarde de verzekeraars en volmachtbedrijven niet. De wereld van autoverzekeringen verandert en dat gaat pijn doen.

Volvo: ‘Schadeherstel en verzekeren van autonoom rijdende auto’s gaan we echt zelf doen’

“Per jaar daalt onze omzet op schade-onderdelen al met 10%. In Zweden daalde het aantal Volvo’s dat betrokken is bij ongelukken het afgelopen jaar met 28%”, legt Bleumer uit. “Er zijn steeds meer merken die dit doen en dus zal er steeds minder schade plaatsvinden en dat heeft effect op schadebedrijven én verzekeraars”.

Snel
Hij vertelt dat er overal volop getest wordt en dat de ontwikkelingen met zelfrijdende auto’s heel snel gaan. “Er komen steeds meer complexe auto’s die niet meer botsen. En als ze wel botsen dan is het mijn schuld, zal de autofabrikant zeggen.”

Volvo verzekert
Op de vraag wat dan de consequentie voor verzekeraars is, zegt Bleumer: “Ik kan me heel goed voorstellen dat Volvo elke zelfrijdende auto zelf verzekert. Het zijn complexe auto’s, propvol sensors en technologie. Als je toch een aanrijding krijgt is het niet meer alleen een bumper vervangen. Alle onderdelen praten met elkaar. Je wilt echt geen risico lopen dat er iets anders ook beschadigd is. En dat betekent dat we niet meer op 450 plekken in Nederland die auto gaan repareren. Dan gebeurt dat op een beperkt aantal plekken en onder supervisie van Volvo.”

Gladheid
Bleumer verwacht dat auto’s met een stuur dat gebruikt wordt, in de categorie ‘hobby-auto’s’ gaan vallen. Met duurdere verzekeringen. “Autonoom rijdende auto’s botsen gewoon niet. Ze communiceren met elkaar en waarschuwen andere auto’s voor gladheid. Hij meet, kijkt en besluit in milliseconden. Nu komt nog 90% van de fouten in het verkeer door menselijk handelen. Op het moment dat mensen denken dat ze het beter kunnen dan de zelfrijdende auto gaat het mis.”

Gewone mensen
Het is Volvo’s missie dat in 2020 niemand meer gewond raakt in of door een nieuwe Volvo. Hij zegt ook dat volgend jaar 100 zelfrijdende Volvo’s in Zweden de weg op gaan en in handen komen van gewone mensen. “Dan gaan we veel data verzamelen. Technologisch kan het allemaal en het werkt ook nog. Het zijn de bijkomende vragen die voor vertragingen zullen zorgen. Van wie zijn de data die de auto’s verzamelen? Met wie deel je die data? Dat worden nog pittige discussies.”

Rood licht
Hij gaf ook het voorbeeld van iemand die in een zelfsturende auto staat te wachten voor een rood verkeerslicht. De auto ziet dat er iemand hard achterop dreigt te botsen en de auto besluit dan zelf door rood te rijden om de botsing te vermijden. Vraag is dan wie de boete voor rijden door rood licht betaalt. “Dat soort zaken op het gebied van wetgeving en verzekering moeten nog geregeld worden”, aldus Bleumer.

Na afloop maakte Adfiz-voorzitter Wim Heeres de opmerking dat er ook nog lang heel veel auto’s rondrijden die niet zelf kunnen rijden. En dat het dus nog wel even zal duren voordat alles veranderd is. Bleumer zei daarop: “Ja, maar binnen twee tot drie jaar loop je al tegen deze issues aan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.