nieuws

Aon: taboe op risico’s zelfrijdende auto doorbroken

Schade 979

Innovatieve veiligheidssystemen bij vrachtwagens en personenauto’s bieden aantoonbaar uitzicht op een betere verkeersveiligheid. En door het gebruik van slimme voertuigen kan het aantal verkeersslachtoffers fors omlaag. Bestuurders moeten wel uit hun comfortzone komen en vertrouwd raken met rij-ondersteuningsfuncties. En de algehele publieke acceptatie van slimme auto’s groeit flink door recente testen op de openbare weg. Dat zijn volgens Aon de belangrijkste lessen van de Nationale Platoontest, die op woensdag 16 maart plaatsvond.

Aon: taboe op risico’s zelfrijdende auto doorbroken

Aon laat weten dat uit de analyse van de platoontest is gebleken dat bestuurders zich zowel voor- als achterin de treintjes zeer op hun gemak voelden tijdens het rijden. Auto’s van twee pelotons werden uitgerust met dashboard-camera’s. Ook reden er observatiewagens mee met experts van Royal HaskoningDHV om de pelotons en het overige verkeer te observeren. De treintjes werden regelmatig onderbroken, maar herstelden zich snel en soepel, ook op onrustige trajecten, zoals rond knooppunten waar in- en uitvoegend verkeer vaker van rijstrook wisselde. Bestuurders gaven aan nauwelijks ingegrepen te hebben. Wanneer dat toch nodig was, ging dat snel en eenvoudig.

“Slimme auto’s zijn minder vaak betrokken bij verkeersongevallen”, aldus Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon en initiatiefnemer van de platoontest. Hij wijst op de cijfers van de automatische parkeerhulp (45% minder schade) en op een analyse van 10.000 schadegevallen door verzekeraar Allianz. Die analyse bevestigt dat veiligheidsfuncties, in dit geval autonome remsystemen, 35% van de ongevallen met letsel hadden kunnen voorkomen.

Verbetering
De platoontest toonde aan wat bestaande veiligheidsfuncties al kunnen, maar er zijn ook nog veel verbeterpunten. Peter Morsink van Royal HaskoningDHV: “Om te beginnen is het erg belangrijk dat automobilisten voldoende bekend raken met de systemen. Ook blijken de benamingen van identieke veiligheidsfuncties vaak per fabrikant te verschillen.” Van der Meer vult aan: “De bestuurder is bij het overgeven en terugnemen van de controle over het voertuig gebaat bij een uniforme, veilige en eenvoudige bediening. De periode van het zonder-handen-rijden varieert nog van 10 seconden tot soms meer dan 5 minuten. Keuringsinstanties zoals de RDW hebben hiervoor nog geen norm ontwikkeld. Daardoor kunnen autofabrikanten het tijdslot zelf interpreteren volgens hun eigen veiligheidsnormen.”

Acceptatie
Een eerste stap op weg naar acceptatie van autonoom rijden, is dat de meer dan een miljoen zakelijke rijders in Nederland volgens Aon vertrouwd raken met de geteste veiligheidsfuncties in hun auto’s. Door grootschalige adoptie van slimme auto’s de komende jaren kunnen we de transitieperiode tot de volledig zelfrijdende auto aanzienlijk verkorten. De auto transformeert dan van vervoermiddel naar een mobiele werkplek die communiceert met de infrastructuur en andere auto’s. “We zijn het taboe van handen los nu echt voorbij”, aldus Van der Meer. “Het wordt tijd dat we de nieuwe generatie auto als verkeersmanager gaan leren waarderen.”

Met de Declaration of Amsterdam hebben de Europese transportministers in Amsterdam hun steun toegezegd voor de wettelijke acceptatie van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. In 2019 moet Europa volledig klaar zijn voor de toelating van zelfrijdende auto’s op de openbare weg. De platoontest heeft Nederland als testland mondiaal op de kaart gezet. “Voor een nog betere verkeersveiligheid hebben we minister Schultz gevraagd om het gebruik van de geteste veiligheidsfuncties ook in Het Nieuwe Rijden 3.0 mee te nemen”, besluit Van der Meer. “Het is zaak dat werkgevers hiermee serieus aan de slag gaan in hun mobiliteitsbeleid.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.