nieuws

Only I Benefit maakt verhandelen schadevrije jaren mogelijk

Schade 4768

Only I Benefit, een merk van Nederlands Algemeen VerzekeringsKantoor (NAVK, Generali), biedt de mogelijkheid tot het verhandelen van schadevrije jaren. Op de website kunnen mensen hun schadevrije jaren te koop aanbieden of juist kopen van anderen.

Only I Benefit maakt verhandelen schadevrije jaren mogelijk

Schadevrijejarenveiling.nl maakt het mogelijk om schadevrije jaren te veilen. Wie bijvoorbeeld stopt met autorijden kan al zijn schadevrije jaren verkopen en het is ook mogelijk al eerder een gedeelte te koop aan te bieden. Kopers kunnen met een tool op de website uitrekenen hoeveel extra korting zij ontvangen wanneer zij schadevrije jaren kopen. Op basis van deze extra korting kunnen zij bepalen hoeveel zij bereid zijn te betalen voor aanschaf van andermans schadevrije jaren.

Win-win
Volgens Jaap Oudijk, directeur van Only I Benefit, levert het verhandelen van schadevrije jaren een win-winsituatie op. “De verkoper krijgt een vergoeding voor zijn voorzichtige rijgedrag en de koper krijgt door de aangekochte schadevrije jaren korting op zijn verzekeringspremie.” Van de opbrengst van de verkochte schadevrije jaren gaat 50% naar de verzekeraar. Hiermee wordt de verschuldigde btw betaald en de rest wordt gereserveerd voor mogelijk extra schadeuitkeringen vanwege de kortingen die de koper krijgt, zonder die zelf te hebben opgebouwd. “Zo haalt iedereen voordeel uit het verhandelen van de schadevrije jaren”, aldus Oudijk.

Premiekorting
Door de bonus-malusladder die verzekeraars hanteren, kan de korting op de autoverzekeringspremie oplopen tot 80%. Daarvoor moet je dan wel minstens 15 schadevrije jaren hebben. Heb je het maximale kortingspercentage bereikt, dan levert een extra schadevrij jaar geen extra premiekorting meer op. Zo leveren 18 schadevrije jaren dus geen extra premiekorting op. Sommige mensen hebben echter wel 20 schadevrije jaren. Door die extra jaren te (ver)kopen, kunnen zowel koper als verkoper financieel voordeel halen.

Stekker
Om het rijgedrag van de verzekerden te kunnen monitoren, moet er wel een stekker (Chipin) in de auto geplaatst worden. De stekker meet de gegevens van de auto en stuurt deze naar de server van de verzekeraar. Deze gegevens worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt berekend hoe veilig de bestuurder gereden heeft. Iedere rit wordt beoordeeld met een score van 0 tot 100. Naast de stekker ontvangt de berijder ook een dashboard waarmee hij/zij precies kan zien waar je eventueel de fout in gaat. De verzekeraar berekent elke maand een maandscore. Na ieder kalender kwartaal wordt de kwartaalscore berekend. Op basis van deze score ontvangt de berijder elk kwartaal geld terug. De teruggave kan oplopen tot 30% als een kwartaalscore van 71 t/m 100 behaald worden. Het betreft 30% van de premie van de basisdekking.

Anders dan InShared
Op de website laat Only I Benefit zien waar hun concept anders is dan dat van InShared. Bij InShared legt iedereen geld in, in een gezamenlijke pot. Houdt InShared aan het eind van het jaar geld over, dan geeft de verzekeraar dat terug aan de mensen die die pot dat jaar niet nodig hebben gehad. Only I Benefit schrijft op de website: “Samen geld inleggen en weinig terugkrijgen, dat vinden wij achterhaald. Bij Only I Benefit betaalt iedereen een eerlijke premie. Toon jij met onze technologie aan dat jij veilig rijdt? Dan ontvang jij tot 30% van je betaalde basispremie terug”.

De berichtgeving over de veiling van schadevrije jaren ruikt wel heel erg naar een 1 aprilgrap. Jaap Oudijk: “De tijd zal het leren”.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.