nieuws

Innovatie bij Interpolis: ‘Data kunnen ongelijkheid in de kaart spelen’

Schade

Bob van Leeuwen en Jeroen Bartelse, respectievelijk innovatiemanager en business consultant bij Interpolis vertellen op Marketingfacts hoe de verzekeraar experimenteert met virtual reality (VR). Aan de slag gaan met innovatieve technologie is belangrijk vinden zij, zodat je kan ondervinden wat het gevolg van het gebruik ervan is.

Innovatie bij Interpolis: ‘Data kunnen ongelijkheid in de kaart spelen’

Virtual reality is door middel van apps voor de smartphone steeds makkelijker te gebruiken. Interpolis liet de virtual reality-demo ‘Blijf in bedrijf’ ontwikkelen, gericht op preventie. In de demo staat de simulatie van een bedrijf centraal en de gebruiker moet daarin gevaar herkennen en de juiste handelingen verrichten. “Dat varieert van een brandje in de loods tot een incorrect opgebouwde stelling waarop een wankele doos staat. Het echte doel is dat je via een VR-omgeving bijvoorbeeld een verzekeringsagent, accountmanager of andere klanten kan trainen in het herkennen van bedrijfsrisico’s”, zegt Van Leeuwen.

Innovatie
Of virtual reality uiteindelijk een grote doorbraak zal beleven is onduidelijk, maar Van Leeuwen en Bartelse vertellen in het verhaal dat dat ook niet per sé hoeft: “Er zwerven nog antieke Windows-tablets rond uit een tijd waarin de iPad nog niet bestond. Ook moet er hier nog ergens een ‘digitale tafel’ staan waarvan het tafelblad eigenlijk een groot scherm was. Daar was iedereen heel enthousiast over en toch is het nooit wat geworden. Maar experimenteren en erachter komen dat het niets is, is ook een belangrijke les.”

Data
Voor verzekeraars zitten er soms wel de nodige haken en ogen aan experimenteren met innovatie. Wearables bijvoorbeeld, vertelt Van Leeuwen: “Verzekeraars kunnen kortingen bieden op premies op basis van je activiteit, gemeten met een Fitbit. Dat klinkt marketingtechnisch gezien heel gaaf. En in eerste instantie misschien ook wel voor een consument. Aan de andere kant heb je als verzekeraar ook een maatschappelijke rol. Solidariteit is daarin belangrijk. Verzekeren op basis van data uit wearables kan dus ook ongelijkheid in de kaart spelen. Daar moeten wij heel scherp op zijn en positie in kiezen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.