nieuws

Expert wil vanuit Dover schadelast vluchtelingen beperken

Schade

De ontruiming van het vluchtelingenkamp in Calais doet de schade die de Nederlandse transportsector lijdt door de vluchtelingenproblematiek verder oplopen, stelt schade-expert Sander Bunschoten van het nieuw opgezette bedrijf Special Port Services (SPS), dat zich richt op ondersteuning van transporteurs en verzekeraars bij problemen door vluchtelingen in de laadruimte. Hij denkt met een vestiging in Dover de schadelast met een kwart te kunnen terugdringen.

Expert wil vanuit Dover schadelast vluchtelingen beperken

De kans op vluchtelingen die zich in vrachtwagens verstoppen wordt door de ontruiming groter, zegt Bunschoten, “Omdat voor veel van de vaak wanhopige vluchtelingen de noodzaak nóg groter wordt om nu een poging te wagen om alsnog de oversteek naar Engeland te maken.” Daarnaast verschuift het probleem naar elders in Frankrijk, België of Nederland. “Ook in de havenplaatsen in deze landen worden al veel meer vluchtelingen ontdekt dan voorheen.”
De branchevereniging van transporteurs TLN schat dat Nederlandse transportbedrijven € 150 mln per jaar aan schade lijden door de vluchtelingenproblematiek. “Deze forse schadepost wordt onder meer veroorzaakt door de opgelopen vertraging, omzetverlies, materiële schade aan de transportmiddelen en doordat ontvangers de lading afkeuren wanneer bij ontvangst is gebleken dat er ongewenste personen aan boord zijn geweest. Dat gebeurt vooral bij transporten van voedingsmiddelen en kleding, maar ook bij andere goederen”, zegt Bunschoten. Volgens hem worden in het gebied rond Calais dagelijks in 50 tot 100 vrachtwagens vluchtelingen ontdekt.

Inspecties en interventies
Met de opzet van Special Port Services (SPS) in de haven van Dover denkt Bunschoten met inspecties en interventies de schadelast voor zowel transportbedrijven als verzekeraars terug te kunnen dringen en verspilling van voedsel tegen te kunnen gaan. “Ik schat in dat we door onze aanpak de vertraging voor transporteurs tot zo’n 90% kunnen verminderen en de materiële schadelast voor hen en voor verzekeraars met ongeveer een kwart. Daarnaast denken we door onze interventies te kunnen realiseren dat 25% tot 75% minder levensmiddelen onnodig worden vernietigd.”
Bunschoten werkt onder de naam SurveyLinq als expert en schadeonderzoeker in de transportgoederensector. Hij heeft SPS opgezet met Arno Kneefel (voorheen onder meer werkzaam bij transportverzekeraars FCI, Achmea en HDI-Gerling) en de Belgische schade-expert Erik Van De Sande. SPS begeleidt en ondersteunt belanghebbenden, transportbedrijven of verzekeraars bij mogelijke problemen bij transporten door de aanwezigheid van vluchtelingen in de laadruimte.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.