nieuws

Engelse pers: verzekeringsgigant haalt geld binnen met ‘sneaky’ administratiefees

Schade

De Engelse verzekeringsgigant Esure is door Daily Mail op de korrel genomen omdat het veel geld zou verdienen aan ‘sneaky’ fees voor administratie of extra verdiensten door klanten die ervoor kiezen maandelijks te betalen in plaats van het hele bedrag vooraf.

Engelse pers: verzekeringsgigant haalt geld binnen met ‘sneaky’ administratiefees

De krant dook in de cijfers van Esure en ontdekte dat het bedrijf over 2015 in totaal € 27,4 mln verdiende aan administratiefees. Het is bijna het dubbele van de winst die de verzekeraar boekt op de huis- en autoverzekeringen (gecombineerd € 14,1 mln). Daily Mail spreekt er schande van en spreekt van ‘dark arts’ die verzekeraars gebruiken om meer geld uit hun klanten te knijpen. Klanten van Esure betalen bijvoorbeeld meer dan € 30 aan administratiekosten om een adreswijziging door te geven en ruim € 70 als ze hun verzekering in het eerste jaar opzeggen.

Een andere goede inkomstenbron voor Esure is het geld dat aan rente binnenkomt van klanten die ervoor kiezen om een maandelijkse premie te betalen in plaats van vooraf in een keer de hele som af te rekenen. Esure rekent daarvoor 25,4% per cent en dat leverde het bedrijf € 39,2 mln op over heel 2015. Daarnaast had het bedrijf bijna € 90 mln aan inkomsten door het verkopen van ‘additional services’, zoals een dekking voor noodgevallen in huis. Daarvan bleef maar liefst 81% over als winst, € 71,5 mln.

Afzetterij
Die ‘additional services’ zijn dus afzetterij, vindt James Haley van consumentenorganisatie Fairer Finance. Hij stelt dat verzekeraars moeite hebben om geld te verdienen aan de hoofdproducten, waar ze een goedkope pricing hanteren om klanten aan te trekken. “Het echte geld zit nu in de ‘dark arts'”, stelt Haley. “De uitbreidingen van producten en extra fees en kosten. Het is een probleem van de hele industrie en mensen hebben simpelweg niet door hoeveel het ze kost.”

De Financial Conduct Authority, de Britse AFM, is nu van plan om verzekeraars te dwingen om te vertellen hoeveel ze uitbetalen op de verschillende verzekeringspolissen. Op die manier kunnen klanten zien of ze een goede deal sluiten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.