nieuws

Focwa-voorzitter: ‘In 2025 nog maar 500 schadeherstellers’

Schade

De markt voor autoschadeherstelbedrijven gaat een moeilijke tijd tegemoet, voorspelde Focwa-voorzitter ad interim Denis Maessen op het Focwa-congres. Hij verwacht dat er in 2025 nog maximaal 500 schadeherstellers over zijn, wat zou betekenen dat meer dan de helft van de bedrijven verdwijnt. Leo de Boer vertelde dat verzekeraars zich ook zorgen maken om de ontwikkelingen in de autobranche.

Focwa-voorzitter: ‘In 2025 nog maar 500 schadeherstellers’

De oorzaak ligt in een combinatie van factoren. Zo wordt de schadelast steeds kleiner door moderne technieken in de auto. Daarnaast staat er op dit moment al veel spanning op het omzetvolume van de branche. “Er wordt gesproken over een overcapaciteit van meer dan 30%”, zei Maessen. “Wij moeten ervoor zorgen dat er bedrijven zijn die het ondernemerschap hebben om straks de investeringsslag te maken als we meer richting hightech gaan. Maar daarnaast zijn er ook ondernemers die aan het einde van hun levenscyclus zitten. Door samenwerking kunnen we ook naar vermindering van het aantal bedrijven gaan.”

Prominent onderwerp op het congres was natuurlijk de zich alsmaar ontwikkelende technologie op autogebied, met als speerpunt de zelfrijdende auto. Toch wilde Maessen niet spreken van disruptieve elementen. “De zelfrijdende auto zien we al een hele tijd aankomen, dat kun je niet disruptief noemen.” Bovendien zit een deel van de terugloop van business voor schadeherstellers hem ook in een veranderende houding van de nieuwe generatie. Maessen: “We zien een veranderende manier van kijken naar schade. Tegenwoordig vinden mensen het niet zo erg om met een paar butsen of krassen rond te rijden, tien jaar geleden was dat een heel ander verhaal. En jongeren willen ook gebruik, niet per sé bezit van auto’s.”

Wit om de neus
Voor verzekeraars hebben de veranderingen in de autobranche ook consequenties, stipte Leo de Boer, directeur van het Verbond van Verzekeraars, aan. “Branchebreed komen verzekeraars al jaren niet uit met de WA-verzekering. Op elke euro verliezen ze zeven cent. Verzekeraars kijken met het wit om de neus naar hoe de markt zich ontwikkelt.” De oplossing voor de veranderingen publiceerde het Verbond eind vorig jaar al in de vorm van de directe verzekering. De Boer: “Aansprakelijkheid doet er in dat model niet meer toe. Klanten wikkelen hun eigen schade met hun eigen verzekeraar af. Dat kan zowel op het gebied van letsel als casco. Je verzekert niet meer de auto, maar de bestuurder. De klant kiest zelf de hoogte van het smartengeld en betaalt daar premie naar.”

Afgelast
Het Focwa-congres zou overigens al op 12 november worden georganiseerd, maar werd destijds pas een dag van tevoren afgeblazen. Dat gebeurde toen vanwege een conflict tussen Focwa en vijf geschorste leden. Focwa wilde deze leden weren van het congres, maar mocht dit van de rechter niet, omdat de schorsing formeel nog niet was ingegaan. Om onrust te voorkomen werd het congres toen afgelast. Het conflict ging over het Focwa Garantiefonds, waarmee de banden door Focwa werden doorgesneden vanwege een vertrouwensbreuk. Focwa heeft inmiddels zijn eigen garantiefonds opgericht. Gevraagd naar de kwestie zei Maessen dat die inmiddels achter hem liggen. “Als je van snelheid houdt, heb je het stof altijd achter je”, zei hij met een kwinkslag. “Strubbelingen horen er altijd bij, maar we hebben nu een goede koers te pakken en daarop gaan we verder.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.