nieuws

Avéro verhoogt premie inboedelverzekering met 17,2%

Schade 4677

Verzekerden met een zogeheten Compleet bij Elkaar Pakket van Avéro Achmea gaan volgend jaar 17,2 procent meer betalen voor de inboedeldekking in het pakket. Dit maakt de verzekeraar bekend in een brief aan de polishouders. Verzekerden die niet akkoord gaan met de verhoging moeten contact opnemen met hun adviseur.

Avéro verhoogt premie inboedelverzekering met 17,2%

In de brief rept Avéro van een “forse premieverhoging”. Niet alleen de inboedelpremie wordt opgeschroefd, ook de aansprakelijkheidsverzekering wordt duurder. De premie hiervan stijgt met 5%. De premiestijging is volgens de verzekeraar te wijten aan de forse stijging van het totale schadebedrag dat het de afgelopen jaren heeft moeten betalen. “Wij verwachten dat deze stijging de komende jaren doorgaat.”

Toenemende schadelast
De belangrijkste redenen van de hogere schades zijn volgens Avéro de toename van de storm- en waterschades door weersveranderingen, de hogere kosten van herstel – bijvoorbeeld de reparatie aan auto’s met nieuwe technologieën en de stijgende letsel- en vermogensschades door de veranderende wet- en regelgeving. “Hierdoor betalen wij hogere bedragen. Deze bedragen rekenen we door in onze premies om in de toekomst ook de schades te kunnen betalen.”
Klanten die akkoord gaan met de premieverhoging hoeven niets te doen. Hun verzekering wordt dan per 1 januari met een jaar verlengd en blijft dagelijks opzegbaar waarbij de verzekering nog 30 dagen doorloopt. Verzekerden die niet akkoord gaan moeten contact opnemen met hun adviseur om de verzekeringen aan te passen of te stoppen. “Reageert u niet, dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. De verzekering loopt dan door tegen de nieuwe premie.”

Streep door stilzwijgende verlenging met meer dan 10%
Begin oktober bepaalde klachteninstituut Kifid dat een verzekeraar de premie niet zomaar met meer dan 10% mag verhogen. Bij verhogingen daarboven moet de verzekeraar een nieuw aanbod doen dat vervolgens door de verzekerde dient te worden aanvaard. In een van de betrokken klachten draaide het om een Alles-in-een-Pakket van Achmea waarbij de verzekeraar de premie stilzwijgend met meer dan 20% had verhoogd. Kifid bepaalde in deze zaak dat Achmea de verzekering tegen de oude voorwaarden moet voortzetten en de teveel betaalde premie moet teruggeven aan de klant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.