nieuws

Autoverzekeraar trekt Facebook-polis terug

Schade 442

De Britse verzekeraar Admiral heeft woensdag op het laatste moment de introductie van een nieuwe autoverzekering voor jongeren afgeblazen. Voor het bepalen van de premie zou gebruik worden gemaakt van gegevens die klanten op Facebook delen, maar de socialmediagigant heeft daar een stokje voor gestoken, meldt The Guardian.

Autoverzekeraar trekt Facebook-polis terug

Admiral wilde met het product Firstcarquote jongeren helpen die hun eerste auto moeten verzekeren. Die betalen vaak veel hogere premies dan meer ervaren bestuurders. Op basis van het Facebook-profiel zou worden bepaald welk type automobilist de aanvrager is. “Er is een bewezen verband tussen persoonlijkheid en rijgedrag. Onze technologie voorspelt hoe veilig je rijdt”, legt Admiral op de website uit. Het was de bedoeling dat berichten en ‘likes’ geanalyseerd zouden worden; foto’s bleven buiten schot. Onder meer de lengte van de zinnen en de manier waarop tijd en plaats van afspraken werden verwoord, zouden worden gebruikt als indicatie voor de persoonlijkheid. Aanwijzingen als het gebruik van uitroeptekens en het frequente gebruik van woorden als ‘altijd’ en ‘nooit’ duiden volgens Admiral op onveilig rijgedrag. Het vrijgeven van Facebook-gegevens was bij Firstcarquote vrijwillig en zou alleen worden gebruikt voor premiekortingen tot 15%. Het gebruik van een kastje dat het rijgedrag meet, zou extra premiekorting opleveren.

Privacybeleid
Facebook heeft dat plan nu om privacyredenen de nek omgedraaid. “Data mag niet worden gebruikt om beslissingen te nemen over geschiktheid, zoals het accepteren of afwijzen van aanvragen”, zo citeert het bedrijf de eigen privacyverklaring. Ook aanvragen voor leningen mogen niet worden beoordeeld op basis van informatie die de klant op Facebook deelt.
Volgens Admiral is de introductie van de nieuwe autoverzekering nog niet van de baan: “We hebben nauw samengewerkt met Facebook en zijn nu nog bezig met een paar openstaande punten. Wij hopen zeer binnenkort een beter aanbod te hebben voor startende automobilisten.” Desondanks krijgt Admiral veel tegenwind van advocaten. “Dit duidt op een verstarde markt die zo arrogant is dat het niet uitmaakt hoe klanten worden behandeld”, aldus een advocaat van het vooraanstaande kantoor Thompsons. Ook actiegroep Open Rights Group, die strijd voor privacybescherming, juicht het veto toe. “Social media houdt ons in de gaten en big business is de nieuwe Big Brother.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.