nieuws

Verzekeraars mistig over prijsverschillen autopolissen

Schade 104

Sommige autoverzekeraars kunnen de hoogte van hun premie niet goed verklaren. Dat is een van de conclusies die zelfstandig consultant Ed van Eunen trekt uit een zoektocht die hij voor am: maakte naar een autoverzekering. Van Eunen kwam er achter dat de prijsverschillen niet mis zijn en de voorwaarden soms mistig. 

Verzekeraars mistig over prijsverschillen autopolissen

Van Eunen begint zijn onderzoek door de zoekterm ‘autoverzekering’ op Google in te typen. “Opmerkelijk is dat op de eerste resultatenpagina (advertenties uitgezonderd) slechts één daadwerkelijke verzekeraar genoemd wordt. De rest is in handen van vergelijkingssites als Hoyhoy en Independer. Blijkbaar hebben zij hun Google-marketing uitstekend op orde.” Na wat rondgeneusd te hebben en verschillende zoekopdrachten gebruikt te hebben komt hij tot een lijstje met 13 relatief grote of bekende verzekeraars die hij gaat vergelijken.  “Het blijkt dat elke verzekeraar zijn eigen voorwaarden hanteert, wat het vergelijken niet makkelijk maakt. Die voorwaarden hebben weer een groot effect op de prijs van de autoverzekering. Omdat een gemiddelde consument niet alle kleine lettertjes diepgaand zal bestuderen, gaan wij ook niet te diep graven. Wat opvalt is dat de jaarlijkse kilometrage per verzekering verschillend is. Sommige hebben als laagste categorie t/m 15.000 kilometer (onder andere Allsecur en InShared) terwijl andere verzekeraars lager zitten met een maximum van 12.000 kilometer (Promovendum en Nationale Nederlanden) of zelfs 7.500 kilometer (Ohra) per jaar. Een aantal verzekeraars zegt niets over de jaarlijkse kilometrage. Onbeperkt dus? Het aantal te rijden kilometers zal uiteraard ook een effect hebben op de prijs.”

Invulling eigen risico niet duidelijk

Ook de invulling van het eigen risico is volgens Van Eunen soms niet duidelijk is aangegeven bij de premieberekening. “Als je even zoekt, kun je het meestal wel ergens vinden. Over het algemeen zijn er twee mogelijkheden: of het eigen risico is, zoals bij Promovendum en Onna Onna, altijd nul, of het eigen risico kun je als verzekerde zelf vaststellen, waarbij een lager eigen risico een hogere premie met zich meebrengt, zoals bij Delta Lloyd en Centraal Beheer. Voor een nieuwe klant is het van belang om te weten hoe hoog het eigen risico wordt en wat de te verzekeren jaarlijkse kilometrage is, dus het is verstandig voor verzekeraars om daar zo duidelijk mogelijk over te zijn, wat nu lang niet overal het geval is.”

De consultant nam ook contact op met de klantenservice van de verzekeraars om te kijken wat er gebeurt met vragen van nieuwe klanten. Daarbij formuleerde hij twee vragen.  De eerste vraag is gesteld aan InShared, Promovendum en Allianz: hoe komt het dat hun all-risk autoverzekering relatief goedkoper is dan bij andere verzekeraars? Is hun dekking misschien minder? De andere vraag is gesteld aan Delta Lloyd, Aegon en Onna Onna: waarom is hun all-risk autoverzekering relatief duurder dan bij andere verzekeraars? Is hun dekking misschien breder of beter dan bij de andere verzekeraars?  De antwoorden op de eerste vraag komen al snel binnen. Promovendum houdt het kort en geeft een link naar de voorwaarden van hun verzekering, met daarbij de opmerking dat we het beste telefonisch contact kunnen opnemen om een vergelijking te maken. InShared geeft aan dat hun verzekering volwaardig is, maar dat de dekking in sommige gevallen beperkter zou kunnen zijn. En daarnaast legt InShared uit waarom ze goedkopere premies kan bieden: ze is 100% internetverzekeraar.

Van Eunen: “Het antwoord van Onna Onna op de tweede vraag ontvangen we snel: er spelen heel veel zaken een rol bij de premiebepaling. Zo heeft Onna Onna nooit een eigen risico. Om een goede vergelijking te maken, verwijst Onna Onna ons naar Independer. Tevens geeft ze een link naar haar voorwaarden. Ook Aegon geeft aan dat veel zaken een rol spelen bij de premiebepaling. Zo worden aspecten genoemd als leeftijd van de bestuurder, postcode, soort auto, kenteken of schadevrije jaren. Als we deze gegevens meesturen, kunnen ze ons beter antwoorden. Net als van Allianz hebben we van Delta Lloyd na twee weken nog niets vernomen. Uit de antwoorden op de gestelde vragen blijkt dat lage premies met name verklaard kunnen worden uit het feit dat de betrokken verzekeraar een internetaanbieder is, een direct writer zo u wilt.”

De antwoorden op de vraag waarom andere verzekeraars zoveel duurder zijn voor Van Eunen niet bevredigend. “Het simpelweg verwijzen naar voorwaarden is natuurlijk niet voldoende. De consument mag van de verzekeraar (de expert) verwachten dat die in staat is om premieverschillen te verklaren. Die verschillen zouden bijvoorbeeld kunnen zitten in een eventuele leenauto, extra snelle reparatie bij een reparateur naar keuze of de snelheid van uitbetalen.”

Maar weinig voordelen bij vergelijkingssites
De vergelijkingssites bieden volgen hem wat dat betreft maar weinig voordelen ten opzichte van de verzekeraars zelf. “De premies zijn veelal gelijk en er wordt door de vergelijkingssites hooguit een gratis extraatje aan de verzekering toegevoegd.” Al met al concludeert Van Eunen dat verzekeraars nauwelijks in heldere taal (prijs)verschillen weten te duiden en te rechtvaardigen. “Behalve het eigen risico, waar de consument meestal wel bekend mee is, spelen heel veel andere zaken een rol waar de consument minder bekend mee is. Daarmee blijft het afsluiten van een autoverzekering toch enigszins een gok. We vermoeden dat de gemiddelde verzekerde niet precies zal weten waar hij wel en niet voor verzekerd is als het om de auto gaat. Er ligt een mooie taak voor de verzekeraars: leg uit waarin je je onderscheidt van de anderen. Een hogere prijs kan best gerechtvaardigd worden als je duidelijk aangeeft dat de dekking bij jou beter is dan bij andere verzekeraars of dat jij als verzekeraar een betere of snellere service biedt.”

Lees het complete verhaal in het magazine am:26 dat eind vorige week is verschenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.