nieuws

Verzekeraars houden dagwaarde strikt geheim

Schade

Meer dan driekwart van de inboedel- en reisverzekeraars houdt strikt geheim hoe zij dagwaardes bij schade berekenen. Een consument weet daardoor niet wat hij koopt als hij een verzekering sluit en kan zo voor honderden euro’s gedupeerd worden. Dat blijkt uit een onderzoek van financieel consumentenplatform wegwijs.nl. Volgens de AFM zijn verzekeraars bij wet verplicht alle relevante informatie over vergoedingen te vermelden. Bij de reis- en inboedelverzekering gebeurt dit echter zelden.

Verzekeraars houden dagwaarde strikt geheim

De snelheid waarmee de afschrijving van de dagwaarde plaatsvindt, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Bij de ene verzekeraar kan men voor bijvoorbeeld een gestolen laptop of telefoon dus meer vergoed krijgen dan bij een ander. Slechts een enkele verzekeraar geeft consumenten openheid over hun afschrijvingstermijnen.

Volgens de AFM zijn verzekeraars wettelijk verplicht tot het verstrekken van alle relevante informatie aan consumenten. De snelheid waarmee auto’s worden afgeschreven, is een expliciet relevant kenmerk van de autoverzekering. “Voor de inboedel- en reisverzekering is de hoogte van de uitkering bij schade als relevant kenmerk niet anders”, zegt AFM-woordvoerder Nicole Reijnen.

Tot enige jaren geleden hanteerden verzekeraars nog allemaal soortgelijke afschrijvingslijsten, maar dat is uit mededingingsoogpunt niet langer toegestaan. De maatschappijen stellen daarom hun eigen lijsten samen. Het Verbond van Verzekeraars vindt dat verzekeraars zo transparant mogelijk moeten zijn, maar benadrukt dat hun leden vrij zijn om hun eigen beleid te bepalen. “Linksom of rechtsom moet een verzekeraar naar tevredenheid van de klant een schade oplossen”, zegt Rudi Buis namens het Verbond. “Als een verzekeraar dat niet naar behoren doet, dan loopt zo’n partij tegenwoordig razendsnel imagoschade op.”

Financieel consumentenplatform Wegwijs adviseert om door een onafhankelijk instituut minimumtermijnen vast te laten stellen. Verzekeraars zou het vervolgens vrij staan om in het voordeel van de klant van deze lijst af te wijken. Consumenten weten zo waar ze aan toe zijn en verzekeraars zijn in staat om zich door middel van gunstige regelingen van elkaar te onderscheiden.

Reageer op dit artikel