nieuws

Minder online buzz om zorgverzekeraars

Schade

Er was de afgelopen overstapperiode een stuk minder online buzz rondom zorgverzekeraars. Na een grote piek in 2014 daalde de online belangstelling voor de zorg afgelopen jaar, becijferden Porter Novelli en Clipit.

Minder online buzz om zorgverzekeraars

Na een piek van 40% in het jaar ervoor daalde de online buzz nu met 25%. Er verschenen tijdens de overstapperiode 143.334 berichten op sociale media en fora over zorgverzekeraars, tegenover 190.258 een jaar eerder. De onderzoekers denken dat het te maken heeft met de gezamenlijke afspraken van verzekeraars om minder reclame te maken. Wat ook meespeelde was dat er een lagere premiestijging was en minder gedoe in de media over bijvoorbeeld de vrije artsenkeuze.

Twitter
Van de online kanalen zijn de meeste berichten afkomstig van Twitter (84.525), gevolgd door Independer Reviews en in mindere mate Facebook, online fora en reactierubrieken op nieuwssites. Juriaan Vergouw van Porter Novelli: “Je ziet dat Twitter nog steeds belangrijk is maar minder dan voorheen wordt gebruikt als kanaal om vragen te stellen of om ongenoegen te uiten. De populariteit van Twitter is tanende. Het gaat steeds meer via kanalen zoals WhatsApp waar veel verzekeraars actiever zijn met webcare. Daarnaast gaat een groot deel van gesprekken met verzekeraars ook via persoonlijke berichten op Facebook.”

Meest besproken
De meest besproken verzekeringsmerken zijn dit jaar VGZ (23.554 berichten), Menzis (16.916) en Univé (12.615). De meeste berichten zijn overigens het resultaat van webcare, de merken weten zelf weinig berichten te initiëren op sociale media. Het meest positief benaderde merk is Zekur, een label van Univé. Van de berichten is 96% positief. Ook De Friesland (89%) en Zorg en Zekerheid (86%) doen het in dat opzicht goed.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.