nieuws

Aegon wil jaarlijks € 200 mln besparen en overweegt toekomst zakelijke schadebedrijf

Schade

Aegon hoopt uiterlijk in 2018 een jaarlijkse kostenbesparing van € 200 mln te hebben bewerkstelligd. Dat maakte de verzekeraar vandaag bekend in een update van de strategie en financiële doelstellingen voor 2018. De positie van het Nederlandse zakelijke schadebedrijf staat ook ter discussie.

Aegon wil jaarlijks € 200 mln besparen en overweegt toekomst zakelijke schadebedrijf

Doel van Aegon is om de operationele resultaten te kunnen verbeteren. Daarvoor wil de verzekeraar in 2018 een besparing van € 200 mln per jaar hebben gerealiseerd. Daar tegenover staat wel dat Aegon ook € 50 mln extra per jaar wil gaan investeren in ‘digitale technologie en kennis ter ondersteuning van verdere organische groei’.

Schadebedrijf
Een van de mogelijke besparingen zou kunnen zijn dat Aegon ingrijpt bij het zakelijke schadebedrijf in Nederland. Aegon geeft aan de opties voor die tak, evenals de hypotheektak in Hongarije, te bekijken. De optie bestaat dat het onderdeel in de verkoop gaat. De verzekeraar wil juist inzetten op het benutten van de toonaangevende positie als aanbieder van collectieve pensioencontracten, deze wil Aegon graag omzetten in miljoenen individuele klantrelaties.

Solvency II
Aegon heeft ook de Solvency II-ratio per eind 2015 prijsgegeven, die staat op 160% volgens het, door de toezichthouder goedgekeurde, deels interne model. “Hiermee zitten we aan de bovenkant van de door ons beoogde bandbreedte van 140% tot 170%”, zegt CEO Alex Wynaendts. Het geeft volgens hem de mogelijkheid om vanaf vandaag voor € 400 mln aan eigen aandelen te gaan inkopen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.