nieuws

Schippers wil minder zorgverzekeringslabels

Schade

Volgens minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft het gebrek aan vertrouwen in zorgverzekeraars te maken met een gebrek aan overzicht. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Dat schrijft ze in reactie op Kamervragen van de PvdA.

Schippers wil minder zorgverzekeringslabels

Die vragen werden gesteld naar aanleiding van het Trust Compass Onderzoek van Gfk waaruit blijkt dat dertig procent van de Nederlanders zorgverzekeraars wantrouwt. Schippers reageert nuchter: “Dit betekent dus ook dat 70% dat wantrouwen niet heeft.”

Aantal polissen
Volgens Schippers heeft het gebrek aan vertrouwen te maken met het gebrek aan overzicht. “Mensen zijn verplicht verzekerd tegen ziektekosten. Zij vinden dat een belangrijk product, maar ingewikkeld en zien onder meer door het aantal polissen door de bomen het bos niet meer. Ik juich daarom de ingeslagen koers ‘Kern gezond’ van de zorgverzekeraars van harte toe. Het is een slag richting transparantie en het vereenvoudigen van de overstapprocessen. Dat is een noodzakelijke en goede eerste stap en ga er dan ook van uit dat verzekerden dat dit najaar zullen merken
tijdens het overstapseizoen.”

Labels
Maar ze verwacht meer. “Ik ga nog iets verder door de zorgverzekeraars op te roepen hun eigen portefeuille na te gaan op het aantal polissen en vooral labels. Het aantal polissen is enorm en het zou goed zijn voor de zorgverzekeringsmarkt als mensen kunnen kiezen uit een overzichtelijk aantal pakketten. Verzekeraars hebben als organisaties met een maatschappelijke rol de verantwoordelijkheid om de polis die zij aanbieden voor burgers begrijpelijk en transparant te maken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.