nieuws

De Boer: ‘Verzekeraars moeten tandje bijzetten’

Schade

Het kenmerk van nieuwe risico’s is dat er nauwelijks data beschikbaar zijn. Maar die data is wel nodig om de risico’s in te schatten en de juiste premie te bepalen. “Dat het lastig is om een goede premie bij nieuwe risico’s te berekenen, mag geen argument zijn om af te wachten”, aldus Verbondsdirecteur Leo de Boer in de nieuwe Verzekerd!

De Boer: ‘Verzekeraars moeten tandje bijzetten’

De Boer is van mening dat Nederlandse verzekeraars een tandje bij moeten zetten en creatief zijn. “Het kenmerk van nieuwe risico’s is dat er nauwelijks data beschikbaar zijn. Maar die data is wel nodig om de risico’s in te schatten en de juiste premie te bepalen. Dat geldt voor cybercrime, identiteitsfraude,3D-printers, drones en nanotechnologie. Eerst bieden alleen de pioniers verzekeringen aan, daarna volgt de rest van de markt”, aldus De Boer. “Klanten gaan op zoek naar dekking. Als Nederlandse verzekeraars die niet kunnen bieden, gaan ze kijken naar andere oplossingen. We lopen het risico dat buitenlandse verzekeraars of technologiebedrijven ons te snel af zijn.”

Cyberverzekering
In het zelfde artikel stelt De Boer dat er op het terrein van cyberverzekeringen in Nederland nog een wereld te winnen is. “In de Verenigde Staten groeit de markt voor cyberverzekeringen met zo’n 20% per jaar. Ook in Groot-Brittannië wint de cyberverzekering snel aan populariteit. Maar waar blijft Nederland? Er is slechts een handjevol aanbieders actief, terwijl Nederland de hoogste IT-dichtheid ter wereld heeft en het midden- en kleinbedrijf steeds actiever is op internet.” Volgens De Boer is het moeilijk te zeggen waarom de markt voor verzekeringen tegen cybercrime in Nederland zo klein is. “Nederlandse bedrijven lijken zich niet zo bewust te zijn van cyberrisico’s.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.