nieuws

Friss: ‘Aantal frauduleuze claims met vervalste foto’s stijgt’

Schade

Steeds meer schadeclaims die via de app zijn ingediend bevatten, volgens Friss, vervalste afbeeldingen van de schade. Volgens het softwarebedrijf, dat is gespecialiseerd in fraudedetectie en risico-inschatting voor de verzekeringswereld, kan mogelijk 1 op de 500 schadeclaims vervalste foto’s bevatten.

Friss: ‘Aantal frauduleuze claims met vervalste foto’s stijgt’

Het aantal verzekeraars die gebruik maken van eigen apps voor het indienen van een schadeclaim, neemt toe. Volgens het softwarebedrijf, moeten verzekeraars daarom beter oppassen voor bewerkte foto’s van de schadegevallen. Friss is nu een onderzoek gestart om de schaal van de fraudegevallen te peilen. Ruim 20 verzekeraars wereldwijd zullen elk 500 claims met foto’s opsturen, die het software bedrijf zal analyseren. Momenteel controleren veel verzekeraars pas de afbeeldingen handmatig wanneer er signalen zijn dat het om een mogelijke frauduleuze claim gaat.

Volgens Christian van Leeuwen, CTO bij Friss staan verzekeraars er misschien niet genoeg bij stil hoe makkelijk het is om zulke afbeeldingen te vervalsen. Zo zou er zonder al te veel moeite extra krassen kunnen worden toegevoegd aan de foto om de schade te vergroten. “Het is dan ook de uitdaging voor de CIO om uit te zoeken hoe deze digitale afbeeldingen van een claim kunnen worden verwerkt. De uitdaging voor de Claims Manager en de Fraude Manager is om te onderzoeken of deze bestanden wel of niet authentiek zijn’’, zegt Van Leeuwen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.