nieuws

INTERVIEW. Rabo en Interpolis richten zich op risicomanagement

Schade

Rabobank en Interpolis gaan zich in hun samenwerking nu ook richten op risicomanagement. De nieuwe manier van werken heet Rabo RisiGo, waarbij gebruik wordt gemaakt van een innovatieve tool, wordt op dit moment breed in gebruik genomen door de lokale banken. Paul Dirken (rechts op de foto), directeur Bedrijven van de Rabobank, en Arné van den Boom (links), directeur van Interpolis, geven in gesprek met am hun visie over risicomanagement. “Het is geen kwestie van verzekeringen duwen.”

INTERVIEW. Rabo en Interpolis richten zich op risicomanagement

Rabobank liet GfK onlangs onderzoek doen naar de risicobeleving van mkb’ers. Daar kwam onder meer uit dat slechts 30% van de mkb’ers op dit moment gebruik maakt van experts op het gebied van risicomanagement. Een onontgonnen gebied dus, waar de Rabobank en Interpolis samen graag in willen springen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de tool Rabo RisiGo. “Het is een tool die je op de iPad kunt gebruiken”, demonstreert Interpolis-directeur Van den Boom. “De risicospecialist van de bank loopt samen met de ondernemer de applicatie door op een tiental risicogebieden. Aan het einde van de tool zit een rapportgenerator, waardoor de klant een integraal risicomanagementrapport krijgt.” De nieuwe manier van werken is al enige tijd gaande en wordt bij alle lokale banken uitgerold. Van den Boom: “We zijn uit de ontwikkelfase en nu bezig met de implementatie bij de lokale Rabobanken.”

Logische stap
Voor de Rabobank is de investering in risicomanagement een logische vervolgstap, vertelt directeur Dirken. “Wij hebben de tentakels al diep binnen ons klantenbestand. Dat zijn klanten met wie we een langjarige relatie hebben en diegoede trouw willen wij zo goed mogelijk honoreren. Risicomanagement ligt in het verlengde van onze relatie. Als ik het heb over de bedrijven die wij ook hebben gefinancierd, dan is een calamiteit die niet verzekerd is een probleem voor de ondernemer, maar ook voor de bank.” Van den Boom: “Wat wij samen proberen is het risicomanagement te verankeren bij de lokale banken. Bij elke bank leiden we risicospecialisten op die de tool gaan introduceren bij onze klanten. Voor diepgaande risicokennis maken zij gebruik van experts van Interpolis.”

Niet duwen
Daarbij gaat het volgens Dirken niet specifiek om het verkopen. “Uit het rapport zullen ook noodzakelijke verzekeringen rollen. Dat is prima, maar de klant betaalt voor het advies en de oplossing. Het is dus geen kwestie van verzekeringen duwen. Ik zat laatst bijvoorbeeld bij het universitaire ziekenhuis in Utrecht, zij wilden graag meer weten over het voorkomen van cybercrime. Dat is voor ons als Rabobank ook een risico. Dus gaan we langs met onze ervaringsdeskundige en bespreken we hoe wij ermee omgaan. Het uitwisselen van die kennis is heel belangrijk.” Van den Boom haakt in: “Dat past ook bij Interpolis, we willen de klanten eerst zelf inzicht geven in het risico. We praatten bij bedrijven altijd al over preventiemaatregelen, we gaan nu specifiek het gesprek aan over de risico’s.” Dirken: “Je merkt ook dat het tot waardering leidt als we een risico opmerken, waarvan de ondernemer helemaal niet wist dat het bestond.”

Dor veld
De Rabobank en Interpolis hopen meer ondernemers dan de 30% die uit het GfK-onderzoek kwam, als risicospecialist te gaan helpen. Al zegt Van den Boom: “Ik denk dat je het met een dekking van 30% best goed doet.” Rabobank heeft op dit moment 800.000 bedrijvenrelaties, waarvan 250.000 ook gefinancierd worden door de bank. Dirken rekent voor dat er meer uit de markt te halen valt: “Als je kijkt naar ondernemers is er sprake van een 20-60-20 verdeling. 20% behoort tot de voorlopers, 60% is de mainstream die volgt en 20% loopt achteraan. De 20% aan de top is bereid om zelfkritisch te zijn en staat dus ook open voor risicoadvies. De kunst is om die groep 60% voor een zo groot mogelijk deel mee te krijgen, daar zit de uitdaging in. Je zult nooit 100% halen, vanwege de groep van 20% achteraan. Zaaien op een dor veld heeft geen zin.”

Samenwerking
De RisiGo-tool is alleen beschikbaar voor de tandem Rabobank en Interpolis. De verzekeringen van de Tilburgse verzekeraar zijn dus zoals gebruikelijk alleen voor Rabobank-klanten en -adviseurs beschikbaar. Daar komt geen verandering in, maakt Dirken duidelijk. “Interpolis is onze huisleverancier. Met deze samenwerking zijn we al tientallen jaren bezig, waarin je ook kritisch naar elkaar moet durven zijn. Dat loopt nu zo efficiënt. Al zou je het willen, zo’n samenwerking moet je niet onderschatten.” Daar sluit Van den Boom zich bij aan: “Met de Rabobank hebben we alles uitgewerkt.” Dirken: “Dan kun je lekker focussen.” Van den Boom: “Iedereen kan ook bij andere partijen terecht. Uiteindelijk zal dit soort tools breed beschikbaar worden, maar ik denk dat we nu echt voorop lopen in de markt. In de praktijk van vandaag denk ik dat je dit alleen met een strategisch partnership tot een succes kunt maken. Voor het risicomanagement van grote bedrijven is steeds meer kennis nodig. Dat hebben wij samen met de Rabobank. Die combinatie blijft uitermate sterk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.