nieuws

‘Zelfrijdende auto’s en drones gaan verzekeringsbranche ontwrichten’

Schade

Zelfrijdende auto’s, drones en nog een aantal technologische ontwikkelingen zijn door CRM Partners aangestipt als innovaties die de verzekeringsbranche gaan ontwrichten. De specialist op het gebied van customer engagement stipt in totaal zeven ontwrichtende ontwikkelingen aan.

‘Zelfrijdende auto’s en drones gaan verzekeringsbranche ontwrichten’

Het gaat om The Internet of Things, zelfrijdende auto’s, wearables, augmented reality, usage based verzekeren, peer-to-peer verzekeren en drones. De verzekeringsbranche heeft deze innovaties nog niet goed in het vizier, stelt CRM Partners, dat daarom een whitepaper heeft opgesteld over het effect van deze trends en welke stappen verzekeraars kunnen zetten om deze trends in de bedrijfsvoering te passen. Het bedrijf pleit er bijvoorbeeld voor om wearable-technologie te koppelen aan klantgegevens. “Wearables bieden enorm veel kansen om niet alleen nieuwe soorten verzekeringsdiensten en -producten te ontwikkelen, maar ook om middels draagbare technologie op een andere manier met klanten een relatie aan te gaan”, schrijft CRM. Augmented reality zou gebruikt kunnen worden op het gebied van preventie, risicoscans en bij schadeclaims.

Datastrategie
Een eerste stap die verzekeraars nu al kunnen zetten is volgens CRM slim gebruikmaken van interne en externe data om het product- en dienstenaanbod te innoveren. Het geeft verzekeraars de mogelijkheid om de klant van de toekomst te kunnen bieden, maar ook kansen om een betere invulling te geven aan het risicomanagement, waardoor risico’s sneller geïdentificeerd kunnen worden. Het analyseren van big data helpt ook om de digitale interactie aan te gaan en nieuwe diensten, gebaseerd op het gebruik van data.

Aad Schulten, verantwoordelijk voor het FinanceLab van CRM Partners, roept verzekeraars op tot actie: “Uit diverse onderzoeken blijkt dat verzekeraars de digitale disrupties die op hen afkomen nog niet goed in het vizier hebben, en dat terwijl nieuwe initiatieven in sneltreinvaart de markt bestormen. Tijd dus voor actie. Om op deze trends in te kunnen spelen doen verzekeraars er goed aan om optimaal gebruik te maken van de systemen die ze nu al in huis hebben. Zo kan een CRM-systeem al een aanzienlijke bijdrage leveren in het registreren en beheren van de informatie die al deze trends de verzekeraars over de klant biedt. Op basis hiervan kunnen zij vervolgstappen zetten om het productaanbod te innoveren.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.