nieuws

Allianz ziet cyberaanvallen als nieuwe dreiging voor maritieme sector

Schade

De schades aan schepen zijn door een daling van het aantal verloren schepen met 32% in tien jaar niet zo laag geweest. Maar in het jaarlijkse Safety and Shipping Review waarschuwt Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS) voor nieuwe dreigingen voor schepen en havens: hackers.

Allianz ziet cyberaanvallen als nieuwe dreiging voor maritieme sector

AGCS wijst in het rapport op de dreiging veroorzaakt door onvoldoende bescherming tegen cyberrisico’s. Een nieuwe bedreiging voor de maritieme sector, schrijft de verzekeraar die stelt dat havens en schepen doelwitten voor hackers zouden kunnen zijn. “Cyberrisico staat nog in zijn kinderschoenen in de maritieme sector van vandaag, maar schepen en havens kunnen in de toekomst verleidelijke doelwitten voor hackers worden. Bedrijven moeten potentiële scenario’s simuleren en passende mitigatie strategieën identificeren”, zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head van Marine Risk Consulting bij AGCS. Zijn collega Sven Gerhard, Global Product Leader Hull & Marine Passiva bij AGCS, voegt daaraan toe: “Een gerichte technologie voor cyberaanvallen aan boord, vooral in de elektronische navigatiesystemen, zou mogelijk kunnen leiden tot een totale schade of zelfs meerdere schepen van 1 bedrijf schade toebrengen.”

Cijfers
In totaal gingen er wereldwijd 75 grote schepen verloren in 2014, tegenover 110 een jaar eerder. Het verschil ten opzichte van het gemiddeld aantal verloren schepen over de afgelopen 10 jaar, 127, is zelfs nog veel groter. In de Aziatische wateren gingen de meeste schepen verloren. In meer dan 50% van de gevallen gaat het om vracht- en vissersschepen. De meest voorkomende oorzaak van totale verliezen is schipbreuk (zinken/onderdompelen), goed voor 65% van de verliezen in 2014 (49). Met 13 schepen vergaan of gestrand, was aarding de tweede meest voorkomende oorzaak, volgend door branden / explosies (4) als derde. Die laatste oorzaak komt jaar na jaar steeds minder voor.

Volgens het rapport waren er 2.773 scheepvaartongevallen (incidenten) wereldwijd (inclusief totale verliezen) gedurende 2014. De Oost Middellandse Zee en Zwarte Zee zijn hierbij de hotspots (490), met een stijging van 5% jaar na jaar. De Britse Eilanden, de Noordzee, het Engels Kanaal en de Golf van Biskaje staan hierbij op de tweede plaats (465), met een stijging van 29% en was hiermee ook een hotspot voor incidenten in het laatste decennium.

Passagiersschepen
Door recente ongelukken met veerboten waarbij ook passagiers omkwamen, focuste het rapport van AGCS zich ook op de veiligheid van passagiersschepen. In totaal gingen daarvan zeven verloren in 2014. “In veel gevallen is de constructie van het vaartuig niet het enige zwakke punt. Deze 2 incidenten onderstrepen een zorgwekkende kloof in de opleiding van de bemanning als het gaat om acties in noodsituaties aan boord van roro-veerboten en passagiersschepen”, zegt Gerhard.

AGCS signaleerde in het rapport nog drie risico’s voor 2015:

  • Te grote afhankelijkheid van elektronische navigatie;
  • Stijging van de geopolitieke onzekerheid;
  • De piraterij verschuift van Afrika naar Azië.
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.