nieuws

Zeker.me maakt gebruik van social media voor opstellen verzekeringspakket

Schade

Fintech-startup Zeker.me biedt via een online platform gepersonaliseerde schadeverzekeringen aan door gebruik te maken van data op het Facebook- of LinkedIn-profiel van de gebruikers. Daarnaast worden gebruikers een aantal simpele vragen gesteld. Op basis van deze informatie levert de robotadviseur geautomatiseerd een verzekeringspakket aan de klanten.

Zeker.me maakt gebruik van social media voor opstellen verzekeringspakket

Volgens Nick van der Meij, oprichter van Zeker.me, is de automatisering het antwoord op het veranderende gedrag en de behoeftes van consumenten. Naar verwachting gaat de wereldwijde online verzekeringsmarkt dan ook hard groeien, van € 2,5 mld aan jaarlijkse premies in 2014 naar € 7,5 mld in 2020, aldus Zeker.me. “Jongeren van nu groeien op met smart apps en wearables en zijn gewend aan het delen van persoonlijke data in ruil voor een goede dienst. De steeds groter wordende hoeveelheid data maakt gepersonaliseerd verzekeringsadvies mogelijk, maar de verzekeringswereld speelt hier niet op in”, stelt Van der Meij.

Vergelijkingssites: geen persoonlijk advies
Wel benadrukt Van der Meij dat digitaal verzekeren tot nu toe niet in het voordeel is geweest van de consument: “Voor de komst van internet kregen mensen persoonlijk advies van een adviseur. Die hield rekening met hun situatie en stemde daar de dekking en de polis op af. Online moeten mensen alles zelf uitzoeken, terwijl de keuze in verzekeringen zo groot en divers is. Vergelijkingssites lijken daar de oplossing voor te zijn, maar het zijn niet meer dan etalages waar je prijzen naast elkaar ziet. Er komt geen persoonlijk advies bij kijken. Sterker nog, de meeste vergelijkingssites mogen van AFM zelfs geen advies geven.”

Mens en machine
Van der Meij denkt ook niet dat het geautomatiseerde advies een einde zal maken aan de adviseur van vlees en bloed. “Natuurlijk, adviseurs die geen gebruik gaan maken van nieuwe technologieën gaan het heel lastig krijgen. Maar ik zie juist de meeste toegevoegde waarde in de combinatie mens en techniek. Een robot kan heel veel taken beter en sneller uitvoeren dan mensen, zoals grote hoeveelheden data analyseren en omzetten naar persoonlijk advies. Toch zijn voor de meer specialistische vragen vaak nog wel mensen nodig. Maar denk ook aan het afhandelen van schade: dan wil je als gebruiker gewoon contact hebben met een echt persoon”, zegt Van der Meij.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.