nieuws

‘Risicoadviseur moet soms nee zeggen tegen een klant’

Schade

Risicoadviseurs moeten klanten afwijzen als ze niet genoeg weten van de sector van de klant. Dat stellen Hans Visser, commercieel directeur bij VanBreda Risk en Benefits, Lando te Molder, algemeen directeur bij Van Lanschot Chabot, en Ron Greten, eigenaar van Ron Greten Verzekeringen, in een debat over risicomanagement tijdens het am:schade event.

‘Risicoadviseur moet soms nee zeggen tegen een klant’

“Je moet de klant en zijn sector heel goed kennen. Dat houdt in dat je soms nee tegen een klant moet zeggen die in een sector zit waar je geen of minder verstand van hebt. Wij zullen bij Van Lanschot Chabot dan ook niet snel zelf een klant in de horeca helpen”, stelt Te Molder.

Ook Greten sluit zich aan bij het standpunt van Te Molder en ziet dat zijn klanten hun keuze vooral maken op basis van kwaliteit en minder op kosten. “De klant verwacht dat je zijn sector kent en begrijpt en dat je niet alleen bemiddelt in verzekeringen. Een aantal klanten zal dan ook echt alleen voor het advies komen en niet voor een verzekering”, zegt Ron Greten.

Onverzekerbare risico’s
Volgens de mannen moeten risicoadviseurs in deze rol vaker gaan praten over risico’s die niet te verzekeren zijn. “Cybercrime trekt bijvoorbeeld heel veel aandacht, een deel is te verzekeren, maar je kunt als ondernemer ook veel voorkomen. En daar praat je dan over met zo’n klant, terwijl het niet meteen een polis oplevert. De schade kan enorm zijn wanneer een bedrijf gehackt wordt. We gaan daarom nu ook regelmatig met onze klanten om de tafel om het over dit risico te hebben”, aldus Visser.

Greten beaamt dat sommige bedrijven niet door hebben welke risico’s er kleven aan het internet en in het bijzonder social media. “Wanneer je als bedrijf bewust kiest geen Twitteraccount te nemen, moet je rekening houden dat iemand anders onder jouw bedrijfsnaam kan twitteren. Dat overkwam ook Carglass die beet werd genomen door jongens die drie maanden lang ongestoord onder de naam van Carglass konden tweeten. Dat kan tot enorme reputatieschade leiden”, aldus Greten.

Meer jonge mensen
Niet alleen klanten moeten leren om te gaan met de digitalisering. Volgens Te Molder moeten ook adviseurs stevig aan de bak om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe technologisch middelen. “We zullen nieuwe en jonge mensen moeten aannemen die beter zijn ingespeeld op de laatste ontwikkelingen zoals data”, stelt Te Molder.

Toch heeft de vergrijzende sector moeite om jonge mensen aan te trekken, stellen de mannen. “De verzekeringssector wordt niet echt als sexy gezien. We moeten ons imago veranderen als wij de sector willen verjongen”, zegt Greten. Ook Visser beaamt dit: “Er is niks mooiers dan de klant te ontzorgen en hem te helpen bij het verhogen van zijn rentabiliteit. Als we dat beter gaan overdragen dan zien mensen vanzelf hoe sexy ons vak is”, zegt Visser.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.